12 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu negocjacji w sprawie modernizacji partii wielozadaniowych śmigłowców transportowych W-3 Sokół, którą ma przeprowadzić WSK PZL Świdnik S.A.
Przedmiotem negocjowanej od 7 sierpnia umowy o potencjalnej wartości 88 mln złotych bez VAT ma być modernizacja czterech śmigłowców W-3 Sokół oraz ich doposażenie SAR zgodne z warunkami technicznymi modernizacji. Dodatkowo, należące do koncernu Leonardo, zakłady WSK PZL Świdnik S.A. mają dostarczyć pakiet logistyczny oraz dokumentację eksploatacyjną zmodernizowanych wiropłatów.
Zastosowanie procedury negocjacji z wybranym oferentem to wynik tego, że jedynie WSK PZL Świdnik S.A. dysponuje (na zasadzie wyłączności) dokumentacją produkcyjną śmigłowców rodziny W-3.
Obecnie zamawiający nie informuje, gdzie mają trafić zmodernizowane Sokoły. Najprawdopodobniej ich użytkownikiem będą Lotnicze Grupy Poszukiwawczo-Ratownicze. Być może wiropłaty trafią do stacjonującej w Krakowie 3. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej, która obecnie eksploatuje śmigłowce Mi-8. Może to mieć związek z wyczerpywaniem resursów i brakiem perspektywy zakupu następców.
PZL Świdnik W-3 Sokół to jedne z najliczniejszych typów śmigłowców w Wojsku Polskim. W ostatnich latach ich producent realizował inne modernizacje dotyczące m.in. przebudowy do standardu W-3PL Głuszec ośmiu egzemplarzy, a także przebudowy i modernizacji maszyn należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Świetnie. Posłużą nam jeszcze kupę lat. Warto inwestować w dobry sprzęt. A jeszcze jak robi to nasz PZL-Świdnik? Widziałem parę razy w akcji takiego Sokoła.
Najważniejsze by było odzyskać przynajmniej większość udziałów w PZL Świdnik, rozwinąć je i tam skierować zamówienia na nowe śmigłowce dla wojska polskiego a potrzebne będzie wymienić nawet około 100 sztuk różnego rodzaju w najbliższej dekadzie co zapewniłoby długą stabilizację pracy wytwórni plus eksport! Z tego przynajmniej 32 śmigłowce uderzeniowe można by produkować również w Polsce przy wspólpracy z Leonardo we wspólnym projekcie nad AW-242. Tutaj należy również pamiętać o rozliczeniu odpwiedzialnych za wyprzedaż zakładów PZL-Świdnik za bezcen ze szkodą dla interesów państwa.