Zaloguj

Airbus Helicopters w Europie Środkowej i Wschodniej

Modulowy system uzbrojenia HForce  moze byc stosowany na wszystkich śmiglowcach  Airbus Helicopters, od najmniejszych H125 do H225.  Fot. Airbus Helicopters

Modulowy system uzbrojenia HForce moze byc stosowany na wszystkich śmiglowcach Airbus Helicopters, od najmniejszych H125 do H225. Fot. Airbus Helicopters

Zaprezentowane przez Airbus Helicopters w styczniu wyniki sprzedaży za ubiegły rok są optymistyczne. Europejski potentat śmigłowcowy przekazał w 2018 r. użytkownikom 356 maszyn różnych klas. Z kolei liczba nowych zamówionych wyniosła 413, w porównaniu do 350 w 2017 r. Według Airbus Helicopters daje to firmie ponad 50 proc. udziału w światowym rynku cywilnych śmigłowców turbinowych, mogących zabrać na pokład więcej niż 5 osób. Wyniki sprzedaży mówi również o liczbie klientów – 413 śmigłowców zamówiło 158 nabywców z 47 państw. Najpopularniejszym modelem jest lekki H125, który pozyskał 162 zamówienia, a na drugie miejsce ze 121 sprzedanymi egzemplarzami wysunął się zdobywający coraz większą popularność dwusilnikowy śmigłowiec H145.

Jednym z ważniejszych dla Airbus Helicopters (AH) rynków stają się od kilku lat kraje Europy środkowej i wschodniej. Ubiegły rok był dla producenta wyjątkowo udany, ponieważ podpisano wieloletnie umowy na dostawy znacznej liczby śmigłowców dla nowych klientów z naszego regionu.

Litewskie Dauphiny i bułgarskie Cougary

Pod koniec ubiegłego roku Airbus poinformował o wznowieniu kontraktu obsługowego HCare z Litwą. Wojska lotnicze tego kraju użytkują od stycznia 2016 r. trzy śmigłowce SA365N3+. Nowoczesne wiropłaty zastąpiły w zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych zużyte Mi-8 w dobrze znanej naszym lotnikom wojskowym bazie w Szawlach. Co najmniej jeden śmigłowiec ma być dostępny do wykonania zadania w ramach dyżuru ratowniczego przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Kontrakt z Airbusem wyznacza minimalną dostępność śmigłowców do wykonania zadania na 80 proc., ale AH zaznacza, że w ciągu trzech lat obowiązywania umowy udało się utrzymać sprawność maszyn na poziomie 97 proc.
AS365 nie były pierwszymi europejskimi śmigłowcami w litewskich służbach mundurowych – wcześniej lotnictwo straży granicznej tego kraju zakupiło w 2002 r. dwa EC120, a w kolejnych latach dwa EC135 i jednego EC145. Stacjonują one w głównej bazie lotnictwa litewskiej straży granicznej na lotnisku w Połukniach, kilkadziesiąt kilometrów na południe od Wilna.
Warto pamiętać, że jednym z pierwszych krajów dawnego „bloku wschodniego”, który zdecydował się na zakup europejskich wiropłatów była Bułgaria. Lotnictwo wojskowe tego kraju w 2006 r. otrzymało pierwsze z 12 zamówionych śmigłowców transportowych AS532AL Cougar. Obok kilku sprawnych Mi-17 stanowią one wyposażenie jednej z eskadr 24 Vertoletnej Aviacionnej Basy w Płowdiw. Cztery AS532 są dedykowane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Razem z Cougarami zakupiono trzy AS565 Panther dla lotnictwa marynarki wojennej; pierwotnie miało być ich sześć, ale problemy finansowe bułgarskiej armii nie pozwoliły na pełną realizację zamówienia. Obecnie w służbie pozostają dwa śmigłowce, jeden został rozbity w 2017 r.

Serbia: H145M dla wojska i Policji

Śmigłowcowa flota lotnictwa wojskowego Serbii w połowie drugiej dekady XXI wieku składała się ze śmigłowców transportowych Mi-8 i Mi-17 oraz lekkich uzbrojonych SOKO Gazelle. W służbie pozostaje obecnie około dziesięciu maszyn wyprodukowanych przez zakłady Mila, liczba „Gazeli” jest znacznie większa – około 30 sztuk. SA341 używane w Serbii noszą oznaczenia HN-42M Gama oraz HN-45M Gama 2, i są uzbrojonymi odmianami wersji SA431H i SA342L.
Biorąc pod uwagę doświadczenia z eksploatacji na Bałkanach uzbrojonych lekkich śmigłowców można było się spodziewać zainteresowania modułowym systemem uzbrojenia HForce. Tak się też stało: podczas salonu lotniczego w Singapurze w lutym 2018 r. Airbus ujawnił, że pierwszym nabywcą HForce zostanie lotnictwo wojskowe Serbii.
Co ciekawe, kraj ten skorzystał jedynie z części gotowych rozwiązań producenta, a zaadaptował do użycia na śmigłowcach własne typy uzbrojenia. Są to siedmiorurowa wyrzutnia rakiet S-80 kal. 80 mm, oznaczona L80-07, oraz podwieszany zasobnik z wkm kal. 12,7 mm.
Śmigłowce H145 dla lotnictwa serbskiego zostały zamówione pod koniec 2016 r. Z dziewięciu zamówionych wiropłatów tego typu trzy są przeznaczone dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i będą służyć w srebrno-niebieskich barwach jako maszyny policyjne i ratownicze. Pierwsze dwa otrzymały na początku 2019 r. cywilne rejestracje YU-MED i YU-SAR. Pozostałe sześć otrzyma trójkolorowy kamuflaż i trafi do lotnictwa wojskowego, cztery z nich zostaną dostosowane do przenoszenia systemu uzbrojenia HForce. Oprócz śmigłowców i uzbrojenia kontrakt obejmuje również stworzenie w zakładach Moma Stanojlovic w Batajnicy centrum obsługowego i remontowego nowych wiropłatów, a także wsparcie Airbusa dla obsługi technicznej eksploatowanych w Serbii śmigłowców Gazelle. Pierwszy H145 w barwach lotnictwa wojskowego Serbii został formalnie przekazany podczas uroczystości w Donauwörth 22 listopada 2018 r. Serbskie wojsko ma być również zainteresowane większymi maszynami, mówi się o zapotrzebowaniu na kilka średnich H215.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc