Realizacja zadań związanych z rejestracją statków powietrznych wynika z postanowień ustawy z 3 lipca 2002 r. Prawo Lotnicze (Rejestry statków powietrznych), a zasadniczym przepisem wykonawczym jest „Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych…”. Reguluje ono szczegółowo zasady prowadzenia rejestru, tryb składania wniosków o wpis i zmianę danych rejestrowych, a także określa zasady dotyczące nanoszenia znaków rozpoznawczych na statkach powietrznych.
Do rejestru wpisuje się statki powietrzne, których właścicielem lub użytkownikiem jest „podmiot polski” i jednocześnie nie są urządzeniami latającymi podlegającymi wpisowi do ewidencji, na podstawie stosownego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. W praktyce do rejestru wpisuje się samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce, balony i bezzałogowe statki powietrzne (+25 kg), a do ewidencji: samoloty ultralekkie, wiatrakowce, paralotnie, motolotnie, małe bezzałogowe statki powietrzne i inne (np. motoparalotnie). Statkom powietrznym nadaje się znaki rozpoznawcze, składające się ze znaków przynależności państwowej (SP) oraz oddzielonych poziomą kreską znaków rejestracyjnych. Trzy litery otrzymują – samoloty, śmigłowce, sterowce i balony, a cztery cyfry – szybowce i motoszybowce. Znaki rozpoznawcze nanosi się na statkach powietrznych w sposób trwały i umożliwiający ich łatwą identyfikację.
Ponadto, Prezes Urzędu prowadzi ewidencję urządzeń latających, a wpis dokonywany jest na podstawie pisemnego zgłoszenia. Dla odróżnienia rodzaju rejestracji sprzęt w ewidencji otrzymuje czteroliterowe znaki rejestracyjne, z tego: samoloty znaki rozpoczynający się na literę „S…”; śmigłowce – na literę „H…”; szybowce i motoszybowce – „G…”; motolotnie i lotnie – „M…”; motoparalotnie i paralotnie – „P”; wiatrakowce – „X…” i balony – „B…”.
Oprócz działań związanych z ewidencjonowaniem statków powietrznych realizowane są także czynności takie jak: nadawanie kodów transpondera radaru wtórnego Mode-S oraz prowadzenie ewidencji stałego pobytu polskich statków powietrznych za granicą powyżej 6 miesięcy i obcych statków powietrznych w RP powyżej 3 miesięcy.
Z upoważnienia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego czynności urzędowe związane z rejestrem realizuje Wydział Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych, znajdujący się w strukturze organizacyjnej Departamentu Techniki Lotniczej. Za realizowane czynności pobierane są opłaty lotnicze. Przykładowo za przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru lub ewidencji oraz wydanie stosownych świadectw wysokość ta odpowiednio wynosi, np.: balon – 55 zł, szybowiec – 76 zł, śmigłowiec EC-130 – 322 zł, samolot regionalny ATR 72 – 855 zł i Boeing 787 – 2135 zł.
W ubiegłym roku działalność rejestru statków powietrznych została zainaugurowana już 3 stycznia wpisem samolotu Socata TMB700, rej. SP-SOB (poz. 5058), a kilka dni później 9 stycznia zarejestrowany został szybowiec Schempp-Hirth Janus, rej SP-4020.
W ciągu całego roku w Wydziale Rejestru wykonano około tysiąca różnych operacji: wpisów (198), wykreśleń (101), zmian danych adresowych lub własnościowych sprzętu lotniczego i innych.
Do rejestru samolotów zostało wpisanych 100 szt., w tym m.in.: Boeing 737 (26 szt.), Embraer 195 (6), Tecnam (6), Cessna 172 (5) i Embraer 190 (4). Wykreślono 53 szt., w tym m.in.: Airbus A320 (4), Cessna 172 (5), Piper PA-34 i PA-46 (po 3).
Do rejestru śmigłowców wpisano 36 szt., w tym m.in.: Robinson R44 (14), Bölkow Bo-105 (6) i Bell 505 (3), a wykreślono 26 szt., w tym m.in.: Robinson R44 (4), EC-130 (3) i Aerocopter AK 1-3 (2). Na czas prób fabrycznych i oblotu technicznego do rejestru zostało wpisanych, a następnie wykreślonych, kilkanaście Sikorsky S70i Black Hawk (zbudowanych w PZL Mielec).
Do rejestru motoszybowców zostały wpisane trzy szt. (Diamond H36/HK36 i Scheibe SF25), a dwa wykreślono (Stemme S10 i Duo Discus).
Do rejestru szybowców wpisano 46 szt., w tym m.in.: SZD-30 Pirat (4) oraz SZD-54 Perkoz i PW-6 (po 3), a wykreślono 18 szt., w tym m.in.: SZD-30 Pirat i SZD-54 Perkoz (po 3) i SZD-59 Acro (2).
Do rejestru balonów wpisano 13 szt., głównie produkcji firm Lindstrand, Kubiček i Schroeder, a dwa wykreślono (Sekpol W22 i Kubiczek BB30Z).
W stosunku do stanów z roku poprzedniego (1.01.2018 r.) ilość sprzętu znajdującego się w rejestrze uległa zwiększeniu z 2631 do 2748 szt. (o 4%). Liczba samolotów wzrosła z 1266 do 1326 szt.; śmigłowców z 213 do 223 szt.; motoszybowców z 30 do 32 szt., szybowców z 910 do 944 szt. i balonów z 211 do 222 szt. Liczba sterowców od kilkunastu lat nie ulega zmianie i cały czas pozostaje jeden prywatny Cameron AS105.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu