W trakcie trwania salonu Euronaval, Saab poinformował, że 19 października, po raz pierwszy wyszedł w morze zmodernizowany okręt podwodny typu A19S – Gotland. O procesie odmłodzenia dwóch z trzech jednostek tej serii pisaliśmy szczegółowo w miesięczniku „Wojsko i Technika” 8/2018.
Okręt po szeroko zakrojonej modernizacji zwodowano 20 czerwca br. Od tamtej poty jednostka przechodziła intensywne próby stoczniowe na uwięzi HAT, obecnie nadszedł czas na testy w morzu. W piątek 19 października okręt wykonał krótki rejs na powierzchni. Jego próby zanurzenia odbędą się dopiero na początku przyszłego roku, a planowane przekazanie użytkownikowi, czyli szwedzkiej Marinen ma nastąpić do końca pierwszej połowy 2019 roku.
Jest to bardzo istotny krok w modernizacji szwedzkich sił podwodnych, ponieważ modernizacja Gotlandów jest powiązana z budową okrętów podwodnych nowego typu A26. Chodzi użycie części tych samych systemów obserwacji technicznej i nawigacji. Oznacza to, że „nowy” Gotland jest w sporym zakresie zunifikowany z budowaną parą jednostek typu A26, oferowanego Polsce w ramach programu Orka. Z okrętu zdjęto peryskop, zastępując go masztem optoelektronicznym, zastosowano nowe echosondy, nowe wersje silników systemu Stirlinga, będących częściami systemu AIP i inne.
W dalszej kolejności Gotland będzie szykowany do prób zanurzenia, które będą o tyle ważne, że jednostka zaliczyła rozcięcie kadłuba sztywnego, wstawienie dodatkowej sekcji i jego ponowne scalenie. Mają one się zacząć po nowym roku, a przekazanie jednostki w końcu pierwszej połowy przyszłego roku. Gotland powinien wrócić do linii w końcu 2019 roku.
(TG) | Foto: Saab |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu