Pomimo ciągłego rozwoju silników odrzutowych w transporcie wojskowym cały czas jest miejsce i zapotrzebowanie na samoloty z napędem śmigłowym. Mają one swoją niszę w postaci trudnych i nieprzygotowanych pasów startowych, gdzie napęd tego typu sprawdza się bardzo dobrze. A400M pozycjonowany jest jako samolot pośredni pomiędzy C-130 Hercules, a C-17 Globemaster III.
Pierwszy lot A400M miał miejsce 11 grudnia 2009 r.; Airbus dla przeprowadzenia prób na ziemi i w powietrzu zbudował w sumie pięć maszyn prototypowych. W marcu 2013 r. EASA przyznała certyfikat typu dla samolotu. W tym samym roku, w sierpniu, dostarczono pierwszy seryjny egzemplarz dla Sił Powietrznych Francji. Do tej pory odbiorcom przekazano 41 maszyn tego typu (stan na marzec 2017 r.).
Program od początku trapiły problemy z silnikami. By nadać odpowiednią prędkość w locie oraz zapewnić rezerwę mocy na potrzeby krótkich startów konieczne stało się opracowanie zupełnie nowej jednostki napędowej o odpowiednio dużej mocy. Dotychczasowe konstrukcje opracowane i używane w krajach zachodnioeuropejskich posiadały niewystarczające parametry. Pod uwagę brano jednostkę PW180 zaproponowaną przez Pratt & Whitney Canada oraz EPI TP400-D6 Europrop International (w skład konsorcjum wchodzą (Rolls-Royce, Snecma, MTU i ITP). Ostatecznie zdecydowano się na EPI TP400-D6.
W związku z serią opóźnień, wzrostami kosztów oraz zagrożeniem nie osiągnięcia wymaganych parametrów w 2009 r. cały program znalazł się blisko zakończenia. Z początkowej grupy ośmiu krajów (Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Turcja, Belgia, Luksemburg) zainteresowanych projektem wycofały się Włochy. W tym samym czasie w związku z opóźnieniami w programie krajom w nim uczestniczącym zaczął poważnie doskwierać brak ciężkiego transportowca. Ostatecznie kryzys udało się zażegnać i po udzieleniu specjalnej pożyczki program uratowano. Doszło jednak do redukcji zamówień i pierwotna liczba 180 samolotów spadła do 170.
W sam program zakupów i późniejszego utrzymania samolotów jest zaangażowana międzyrządowa organizacja OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement) odpowiedzialna za wielonarodowe zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. W skład państw członków wchodzą Niemcy, Belgia, Hiszpania, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Dodatkowo w programie uczestniczy siedem innych państw w tym Polska, która dołączyła do programu ESSOR związanego z zakupem europejskiej radiostacji programowalnej do łączności szyfrowanej.
Do tej pory nie rozwiązano do końca kwestii tankowania śmigłowców, a prace nad systemem przetaczania paliwa za pomocą giętkiego węża nadal trwają. Co jakiś czas pojawiają się również kolejne większe lub mniejsze usterki i wady, ale produkcja A400M jest kontynuowana. 2 maja 2015 r. program zaliczył również katastrofę podczas której zginęło czterech członków załogi. Jako przyczynę podano omyłkowe wykasowanie jednego z kluczowych plików, którego brak uniemożliwił poprawne odczytanie przez system FADEC (full authority digital engine control) danych z silników. W efekcie trzy z nich nie pracowały w trybie startowym.
W grudniu ubiegłego roku Airbus przekazał pierwszy samolot w standardzie taktycznym. Oznacza to, że będzie mógł on operować w rejonach w których występują zagrożenia ze strony przeciwnika. Do głównych modyfikacji najnowszej odmiany należą usprawnienia w systemach samoobrony i zdolność do przeprowadzania zrzutów ładunków oraz spadochroniarzy, których samolot może przyjąć maksymalnie 116 z wyposażeniem osobistym. Zrzut może odbywać się z prędkością maksymalną do 555 km/h lub minimalną 305 km/h.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu