Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: Protolab prezentuje kołowy wielozadaniowy pojazd opancerzony PMPV 6×6

Podczas MSPO 2024 fińska firma Protolab Oy zaprezentowała pojazd opancerzony PMPV. Co ciekawe, wóz był przez długi czas wystawiony z podniesioną maską. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (3-6 września) fińska firma Protolab Oy zaprezentowała wielozadaniowy pojazd opancerzony PMPV 6×6.

PMPV (Protected Multi-Purpose Vehicle) 6×6 (także jako MiSu Miinasuojattu, pol. mino odporny) to pojazd opancerzony opracowany przez fińską spółkę Protolab Oy jako potencjalny następca transporterów Sisu XA-180. Wóz opracowano w latach 2009-2015. Wariant bazowy waży do 14 ton, mając 7,44 m długości, 2,55 m szerokości i 2,7 m wysokości (za dużą wysokość odpowiadają m.in. wymogi odnośnie minoodporności). Wóz jest napędzany silnikiem wysokoprężnym firmy Cummins o mocy 212 kW/285 KM. W 2021 r. firma zaprezentowała nowe odmiany, oznaczone jako PMPV 2 i PMPV 3. Według producenta, PMPV 2 i PMPV 3 cechuje bardzo wysoka odporność na wybuchy min. Pod jednym z podwozi testowych zdetonowano pięć ładunków, z których jeden był dwukrotnie większy niż określony w normie (producent nie ujawnił jednak, do jakiego poziomu normy STANAG 4569B się odnosił...) ‒ mimo tego pojazd wciąż kwalifikował się do naprawy. Nowe warianty mają się różnić od dotychczasowego przede wszystkim  silnikami o większej mocy. O ile bazowy PMPV jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 212 kW/285 KM, o tyle wersja 2 ma otrzymać silnik o mocy 239 kW/325 KM, zaś 3 ma być wyposażona w silnik o mocy 265 kW/360 KM lub nawet 331 kW/450 KM. Zmiana silnika wiązała się z wymianą układu chłodzenia. Obydwa nowe pojazdy wykorzystują automatyczną skrzynię biegów firmy Allison, choć nieujawnionego modelu. Pojazdy mogą przewozić do 10 w pełni wyposażonych żołnierzy (oprócz dwuosobowej załogi) lub ładunek o masie do 10 ton, nie licząc dwuosobowej załogi. Zmiany w obrębie przedziału załogowego objęły zwiększenie komfortu pasażerów i wydzielenie miejsca na dodatkowe wyposażenie, zarówno żołnierzy desantu, jak i samego wozu (np. bardziej rozbudowane środki łączności). Ma to również ułatwiać konfigurację pojazdu do pełnienia funkcji pojazdu specjalnego, np. wozu dowodzenia, ewakuacji medycznej itd. Ulepszono także system blokowania włazów, tylne drzwi desantu itd. Pierwsza wersja PMPV jest już użytkowana przez Maavoimat. Pojazdy zostały zamówione w grudniu 2017 r. na mocy umowy o wartości 4 mln EUR. Pierwsze cztery egzemplarze producent dostarczył do testów w czerwcu 2019 r.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc