10 czerwca fińska firma Protolab Oy ujawniła istnienie dwóch nowych wariantów kołowego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego PMPV (Protected Multi-Purpose Vehicle). Noszą one fabryczne oznaczenia PMPV 2 i PMPV 3.
Nowe warianty opracowano w oparciu o opinie użytkowników bazowej wersji PMPV 6×6 MiSu (Miinasuojattu, pol. minoodporny). Zostały one przygotowane w celu zaoferowania ich Wojskom Lądowym Republiki Finlandii (Maavoimat) w perspektywicznym programie zakupu kołowych pojazdów opancerzonych 6×6. Ponadto mają być one oferowane innym państwom, zarówno w ramach sprzedaży komercyjnej, jak i umów o współpracy, powiązanych z transferem technologii, przeniesieniem części produkcji itd.
Według producenta PMPV 2 i PMPV 3 cechuje bardzo wysoka odporność na wybuchy min. Pod jednym z podwozi testowych zdetonowano pięć ładunków, z których jeden był dwukrotnie większy niż określony w normie (producent nie ujawnił jednak, do jakiego poziomu normy STANAG 4569B się odnosił...) ‒ mimo tego pojazd wciąż kwalifikował się do naprawy. Nowe warianty mają się różnić od dotychczasowego przede wszystkim silnikami o większej mocy. O ile bazowy PMPV jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 212 kW/285 KM, o tyle wersja 2 ma otrzymać silnik o mocy 239 kW/325 KM, zaś 3 ma być wyposażona w silnik o mocy 265 kW/360 KM lub nawet 331 kW/450 KM. Zmiana silnika wiązała się z wymianą układu chłodzenia. Obydwa nowe pojazdy wykorzystują automatyczną skrzynię biegów firmy Allison, choć nieujawnionego modelu. Pojazdy mogą przewozić do 10 w pełni wyposażonych żołnierzy lub ładunek o masie do 10 ton, nie licząc dwuosobowej załogi. Zmiany w obrębie przedziału załogowego objęły zwiększenie komfortu pasażerów i wydzielenie miejsca na dodatkowe wyposażenie, zarówno żołnierzy desantu, jak i samego wozu (np. bardziej rozbudowane środki łączności). Ma to również ułatwiać konfigurację pojazdu do pełnienia funkcji pojazdu specjalnego, np. wozu dowodzenia, ewakuacji medycznej itd. Ulepszono także system blokowania włazów, tylne drzwi desantu itd.
Pierwsza wersja PMPV jest już użytkowana przez Maavoimat. Pojazdy zostały zamówione w grudniu 2017 r. na mocy umowy o wartości 4 mln EUR. Pierwsze cztery egzemplarze producent dostarczył do testów w czerwcu 2019 r. Ten pływający transporter opancerzony jest jednym z potencjalnych następców wozów rodziny Sisu XA-180/185.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu