Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze załogi ukończyły szkolenie na samolotach Saab 340AEW

Fot. Łukasz Pacholski

6 sierpnia w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni odbyła się uroczystość wręczenia symbolicznych certyfikatów pierwszym załogom samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340AEW eksploatowanym w Polsce. Tym samym powyższy komponent zbliża się do osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej.

W uroczystości w Gdyni uczestniczyli m.in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, wiceminister obrony Szwecji, a także prezes koncernu Saab. Obie strony, w swoich wypowiedziach, podkreśliły doskonałą współpracę w wielu programach obronnych – należy pamiętać, że koncern Saab jest jednym z większych dostawców sprzętu wojskowego dla Wojska Polskiego. Wśród największych transakcji można wymienić sprzedaż pocisków przeciwokrętowych RBS-15 Mk.3, okrętów rozpoznawczych Delfin, wielozadaniowych granatników Carl-Gustaf M4 czy właśnie samolotów Saab 340AEW.

Fot. Łukasz Pacholski

Umowa dotycząca zakupu pary samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340AEW została zawarta w lipcu ubiegłego roku. Są to używane egzemplarze, które przez ostatnie miesiące były zakonserwowane po zakończeniu eksploatacji w Siłach Powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kontrakt ma wartość około 232 mln PLN i ma zostać zrealizowany do końca 2025 roku. Poza maszynami obejmuje także szkolenie personelu, naziemne wyposażenie obsługowe oraz usługę wsparcia logistycznego. Formalnie miały trafić do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, jednak ze względu na jej remont, tymczasowo, stacjonują w Gdyni.

Pierwszy egzemplarz został dostarczony ze Szwecji 6 marca, a drugi 10 czerwca. W ciągu ostatnich tygodni wykonywały liczne loty szkolno-treningowe na obszarze kraju, część także w pobliżu granicy z Obwodem Królewieckim.

Obok Saab 340AEW tłem dla uroczystości był jeden z AW101. Fot. Łukasz Pacholski

Para samolotów Saab 340 z radarami Erieye ma pozwolić na budowę krajowych kompetencji w zakresie realizacji zadań wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Ze względu na wiek maszyn ich bezpieczna eksploatacja będzie trwała około dziesięciu lat. Ten okres ma zostać wykorzystany na zamówienie fabrycznie nowych samolotów tej klasy – wśród głównych kierunków zainteresowania Ministerstwa Obrony Narodowej wymienia się m.in. korporację Northrop Grumman oraz samoloty E-2D Hawkeye oraz koncern Saab z GlobalEye. Ich uzupełnieniem będą m.in. cztery aerostaty, które zostały zamówione poprzez procedurę FMS w Stanach Zjednoczonych.

 

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc