11 lipca Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej poinformowało o planach zawarcia umowy ramowej z, należącą do holdingu Czechoslovak Group, firmą Tatra Defence Systems s.r.o., dotyczącą zakupu samochodów ciężarowych dużej ładowności rodziny Tatra T-815.
Dzięki wieloletnim dostawom nowych aut praski resort obrony zamierza zastąpić przestarzały park logistycznego sprzętu samochodowego, nierzadko mającego już 40 lat, nowymi pojazdami. Minister obrony Jana Černochová ma przedstawić informację o planowanym zamówieniu w Tatrze na posiedzeniu rządu w połowie lipca, transakcja musi bowiem uzyskać akceptację Rady Ministrów. Przygotowywania umowa stanowi kompromis pomiędzy potrzebami Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej (Armáda České republiky) a możliwościami finansowymi Ministerstwa Obrony. Zapisy umowy mówią o możliwym zakupie w horyzoncie do września 2031 r. do 872 samochodów terenowych wysokiej ładowności T-815 trzech typów, których łączny koszt może sięgną 13,35 mld CZK brutto (ok. 2,27 mld PLN).
Umowa ma mieć charakter otwarty, co ma pozwolić na ewentualne dołączenie do niej zamówień na takie pojazdy z innych państw sojuszniczych. Wzorcem dla czeskiego Ministerstwa Obrony był resort obrony Niemiec, który w analogicznej formule zawarł umowę z KNDS Deutschland na dostawę czołgów podstawowych Leopard 2A8, dzięki czemu jej beneficjentem będzie mogła stać się m.in. Republika Czeska i w związku z tym, dzięki efektowi skali, obniżyć koszt pozyskania czołgów. W przypadku ciężarówek Tatra T-815 brane są pod uwagę spodziewane zamówienia Republiki Słowackiej.
Przedmiotem planowanego zamówienia mają być samochody T-815-7 w układzie 6×6 z zabudową skrzyniową i T-815-7 w układzie 8×8 w odmianach z zabudową skrzyniową i ramą podkontenerową. Minimalna liczba planowanych do zakupu aut to 98, zaś maksymalna, jak wspomniano, 872. Pierwszych kilkadziesiąt mogłoby zostać dostarczonych już w przyszłym roku.
Samochody T-815-7 6×6 z zabudową skrzyniową i T-815-7 8×8 z ramą podkontenerową są już używane przez AČR, nowością będą czteroosiowe ciężarówki z zabudową skrzyniową. Wdrożenie zunifikowanej rodziny pojazdów logistycznych znacząco uprości wsparcie eksploatacji, a także wykonywanie zadań. Samochody będą wykorzystywane zarówno na drogach o nawierzchni utwardzonej, jak i w terenie, od początku założono także możliwość ich użycia w ramach misji ekspedycyjnych i operacji humanitarnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu