Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe bezzałogowce Marina Militare

Izraelski bezzałogowy pojazd podwodny IAI Elta ELI-3325 BlueWhale w całej okazałości. Wyraźnie widać masywny, podnoszony maszt, na którym instalowane jest wyposażenie specjalistyczne w tym ELINT i COMINT. Fot. IAI Elta.

Ministerstwo Obrony Republiki Włoch (Ministero della Difesa) po raz pierwszy ujawniło detale nowej dużej bezzałogowej platformy dużego zasięgu klasy LDAUV (Large Displacement Autonomous Underwater Vehicle) lub LAUV (Large Autonomous Underwater Vehicle), przeznaczonej do wykonywania całego spektrum zadań w tym zbierania danych wywiadowczych ISR (Intelligence Surveillance & Reconnaissance) a także realizację zadań wykrywania okrętów podwodnych.

Pierwsze informacje o konieczności pozyskania tego typu systemów pojawiły się w ujawnionym w październiku 2023 roku programie rozwoju włoskich sił zbrojnych na lata 2023 - 2025 (Documento Programmatico Pluriennale Della Difesa Per Il Triennio 2023-2025). Ministero della Difesa ujawniło wspomniane informacje dopiero teraz, w związku z koniecznością przedstawienia programu do akceptacji włoskiemu Parlamentowi (Parlamento italiano). Dokument ten w kwestii aparatów bezzałogowych przytacza głównie ogólnikowe informacje. Jedynym wyjątkiem jest wysokość budżetu, który oszacowano na 254,3 mln EUR. Kwota ma być wyasygnowana w przeciągu następnych  13 lat przy czym pierwsza faza programu zaplanowana na lata 2023-2024 pochłonie 6 mln EUR. Ze środków tych, w najbliższej przyszłości, pozyskane mają zostać trzy duże bezzałogowe aparaty podwodne wspomnianej klasy wraz z dedykowanym centrum dowodzenia oraz środkami do ich transportu a także wodowania i podnoszenia z wody.

Program ten realizowany jest na bazie bilateralnej umowy pomiędzy Włochami a Izraelem, której podstawą jest protokół ustaleń (MoU) podpisany w grudniu 2021 roku. Strona włoska zdecydowała się na największy pojazd jaki przemysł izraelski jest w stanie dostarczyć a mianowicie  IAI Elta ELI-3325 BlueWhale, który znany  jest obecnie jako IIBW LDAUV (Italian-Israeli BlueWhale). W lutym 2022 roku pomiędzy oboma krajami podpisano kolejne porozumienie, zgodnie z którym IAI Elta dostarczać ma platformy, podczas gdy za produkcję oraz instalację wyposażenia specjalistycznego (misyjnego) odpowiadać będzie włoski przemysł. Sygnatariuszami były w tym przypadku IAI Elta oraz Elettronica (wyposażenie elektroniczne w tym ELINT oraz łączność satelitarna), FAAM (baterie litowo-jonowe), CABI Cattaneo (integracja systemów), BATS Italia (wsparcie logistyczne) i ICS Technologies (systemy hydrolokacyjne).

Izraelski bezzałogowiec IAI Elta ELI-3325 BlueWhale to jeden z najnowszych pojazdów tej klasy na świecie. Został on oficjalnie ujawniony dopiero 5 maja 2023 roku, choć nie jest tajemnicą że Izrael testował go w głębokiej tajemnicy przez wiele miesięcy. Sam producent podkreśla bowiem że w dniu ujawnienia miał ona za sobą już tysiące godzin operacji i testów. Pojazd ten jest konstrukcją modułową i może zostać doposażony w specjalistyczne wyposażenie w zależności od potrzeb. Jego zakres działalności dotyczyć ma m.in. zadań klasyfikowanych jako ISR, do przeprowadzenia zwiadu w rejonie, gdzie planowany jest desant operatorów wojsk specjalnych albo zabezpieczenia działań własnych okrętów podwodnych poruszając się z odpowiednim wyprzedzeniem. Wyposażony jest w system radiolokacyjny o małym prawdopodobieństwie wykrycia (LPI) oraz system optoelektroniczny (niezbędny dla zadań typu VISINT). Może być także dodatkowo wyposażony w systemy walki elektronicznej (ELINT i COMINT). Wyposażenie to instalowane jest na podnoszonym teleskopowo maszcie.

Oryginalnie ELI 3325 wyposażony może być w dwa sonary obserwacji bocznej (z antenami o syntetycznej aperturze), które umożliwiają mapowanie dna oraz wykrywanie i precyzyjne lokalizowanie obiektów niebezpiecznych, w tym min dennych. BlueWhale powstał najprawdopodobniej jako modyfikacja zaprezentowanego w 2017 roku, zaprojektowanego specjalnie na zamówienie Sił Morskich Izraela, bezzałogowego pojazdu Caesaron. BlueWhale legitymuje się masą 5,5 tony przy wymiarach 10,9 x 1,12 m. W położeniu podwodnym może on przemieszczać się z prędkością do 7 węzłów. Optymalna prędkość patrolowa, przy której długotrwałość rejsu wynosić może nawet 30 dni, ograniczona jest natomiast do 2-3 węzłów. Maksymalna, oficjalnie ujawniona, głębokość operacyjna wynosi 300 m. Kształt pojazdu oraz rozmieszczenie sterów głębokości zostało tak dobrane by AUV mógł kłaść się na dnie. Jego wielkość z kolei dobrana została do transportu wewnątrz 40-stopowego kontenera. Wszystkie dane pozyskane przez operujący w rejonie pojazd przesyłane są do centrum dowodzenia przez szyfrowane, szerokopasmowe połączenie satelitarne.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc