Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niecodzienna ofiara ukraińskiego drona FPV ‒ pojazd WTS Ładoga [WIDEO]

Rosjanie użyli, i prawdopodobnie utracili, na Ukrainie prawdziwy „rodzynek” ‒ ciężki transporter WTS Ładoga. Fot. Siły Zbrojne Ukrainy

26 marca w mediach społecznościowych opublikowane zostało nagranie przedstawiające trafienie rosyjskiego transportera opancerzonego na podwoziu czołgowym przez improwizowany uderzeniowy dron FPV Sił Zbrojnych Ukrainy.

Mimo słabej jakości materiału, pojazd można z dużą dozą prawdopodobieństwa zidentyfikować jako ciężki pojazd opancerzony Wysokozaszcziszczonnoje transportnoje sriedstwo (WTS) Ładoga. Jest to niezwykle rzadka konstrukcja, bowiem wiele wskazuje, że powstało zaledwie kilka egzemplarzy tego wozu, prawdopodobnie tylko pięć. Pojazd został trafiony w rejon przedziału napędowego, zatem o ile głowica bojowa zadziałała poprawnie, to został on co najmniej poważnie uszkodzony. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że Siłach Zbrojnych Federacji Rosyjskiej te wyjątkowo rzadkie pojazdy były dotąd wykorzystywane do ewakuacji wyjątkowo ważnych osób, np. dowódców wysokiego szczebla. Nie można zatem wykluczyć, że w momencie trafienia w wozie przebywał rosyjski VIP bądź też ukraińska akcja sprawiła, że nie doczekał się on na tak pożądany w warunkach wojennych środek transportu. WTS Ładoga były wykorzystywane do działań w ekstremalnych warunkach, bowiem co najmniej jeden egzemplarz (prototyp?) wykorzystywano podczas usuwania skutków katastrofy w elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986 r.

WTS Ładoga opracowano na przełomie lat 70. i 80. specjalnie z myślą o długotrwałych działaniach w terenie skażonym. Fot. SKB Transmasz

WTS Ładoga został zaprojektowany na przełomie lat 70. i 80. w swierdłowskim SKB Transmasz na bazie czołgu T-80. Pojazd ma masę 42 t, ma niemal 7 m długości, nieco ponad 3,5 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Napęd stanowi silnik turbowałowy GTD-1250 o mocy 919 kW/1250 KM. Zamiast wieży Ładoga otrzymała pancerną nadbudówkę mieszczącą cztery przewożone osoby. Dwuosobowa załoga zajmuje miejsce w przedniej części pojazdu, mniej więcej w miejscu kierowcy T-80. Pasażerowie mają do dyspozycji drzwi boczne i właz w stropie (dwa identyczne służą załodze). Pojazd zaprojektowano pierwotnie do działań w rejonach objętymi skażeniami promieniotwórczymi, chemicznymi i biologicznymi. W tym celu, obok wydajnego układu filtrowentylacyjnego, zapewniono możliwość działania załogi w pełnej izolacji od otoczenia, włącznie z uzupełnianiem powietrza do oddychania z butli umieszczonych na tylnej ścianie przedziału transportowego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc