Sytuacja geopolityczna wymaga nowego spojrzenia na globalne bezpieczeństwo, w którym Leonardo zamierza odgrywać aktywną rolę na rzecz europejskiego sektora obronnego. Podczas prezentacji nowego Planu Przemysłowego, która odbyła się w Rzymie, 12 marca br., Roberto Cingolani, CEO Leonardo przedstawił plany działania firmy i cele na najbliższą przyszłość. Zakładają one skupienie się na nowoczesnych, wysokich technologiach, racjonalizacji portfela produktów oraz dalsze inwestycje w cyfryzację i sztuczną inteligencję.
Połączenie potencjałów wynikających z cyfryzacji i ciągłego udoskonalania sprzętu wojskowego nabiera coraz większego znaczenia, szczególnie w okresie eskalacji napięć geopolitycznych. Rozwiązania elektroniczne – szeroko rozumiane – są spoiwem dla domeny lądowej, powietrznej, morskiej i kosmicznej. W dziedzinie elektroniki dla obronności Leonardo już ma silną pozycję. Widać to na przykładach samolotu przewagi powietrznej, jakim jest Eurofighter Typhoon, gdzie znakomita większość rozwiązań pochodzi od Leonardo, a także systemów bezzałogowych i rozwiązań dla marynarki wojennej i wielu innych dziedzin i programów, jak choćby GCAP (Global Combat Air Programme).
Utworzenie technologicznych gigantów UE w dziedzinie obronności to jeden z priorytetów nakreślonych przez CEO Leonardo podczas wydarzenia. Ochrona bezpieczeństwa globalnego, na które bezpośredni wpływ mają konflikty regionalne jest możliwa dzięki współpracy paneuropejskiej. Osiągnąć to można poprzez zawiązywanie partnerstw międzynarodowych – „żaden kraj europejski nie może tego zrobić sam” – ocenił Roberto Cingolani, CEO Leonardo. Jeśli Europa utrzymywać będzie inwestycje w obronę wciąż na znacząco mniejszym poziomie niż Stany Zjednoczone, to fragmentacja wydatków jeszcze bardziej osłabi UE.
Reasumując, nowy Plan Przemysłowy Leonardo opiera się na trzech głównych czynnikach: po pierwsze innowacji i wzroście organicznym (m.in. dzięki cyfryzacji); po drugie zwiększaniu wydajności poprzez racjonalizację portfela produktów i zarządzanie kosztami; i w końcu sojusze międzynarodowe i wzrost nieorganiczny.
Plan będzie skupiał się na możliwościach każdego z (dotychczasowych) biznesów/dywizji Leonardo i wzmocnieniu podstawowej działalności z jednoczesnym utorowaniem drogi do podejmowania większych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa.
W biznesie elektronicznym, celem Leonardo jest utrzymanie pozycji silnego globalnego gracza, co firma chce uzyskać poprzez dalsze zwiększenie konkurencyjności, inwestycje w nowe technologie, wspomnianą racjonalizację produktów i skupienie się na ofercie podstawowej oraz wykorzystanie swoich międzynarodowych partnerstw. Oczekuje się, że w okresie obowiązywania Planu biznes elektroniczny zwiększy zamówienia, przychody i EBITA odpowiednio o 3%, 8% i 13%.
W biznesie śmigłowcowym istotne jest pozostanie światowym liderem na rynku cywilnym i kluczowym graczem na rynku wojskowym, przyspieszając konwersję zamówień i usprawniając rozwój produktów, aby osiągnąć wiodącą pozycję w technologii zmiennowirnikowców (tiltrotors), uważanej za najbardziej opłacalną i dojrzałą technologię przez wiodące instytucje wojskowe. Oczekuje się, że w okresie obowiązywania Planu zamówienia, przychody i EBITA w biznesie śmigłowcowym wzrosną odpowiednio o 2%, 6% i 8%.
W dywizji lotniczej priorytetem jest dalsze umacnianie pozycji w wiodących międzynarodowych programach współpracy, utrzymując wysoką rentowność i zwiększając konkurencyjność dzięki ulepszonemu portfolio produktów. Oczekuje się, że w okresie obowiązywania Planu zamówienia, przychody i EBITA w biznesie lotniczym wzrosną odpowiednio o 11%, 7% i 4%.
Dział struktur lotniczych dzięki swojej doskonałości operacyjnej i ożywieniu rynku oraz rozwojowi partnerstw strategicznych zakłada się, że utrzyma wysoką dochodowość. Oczekuje się, że w okresie obowiązywania Planu zamówienia i przychody działu struktur lotniczych wzrosną odpowiednio o 16% i 17%, a próg rentowności EBITA zostanie osiągnięty do końca 2025 roku.
Biznes cyberbezpieczeństwa będzie wykorzystywał możliwości rosnącego popytu, aby skalować działalność poprzez rozwój zarówno organiczny jak i nieorganiczny. Zdobywanie wyróżniających się kompetencji będzie kluczowe, aby stać się głównym graczem w Europie. Oczekuje się, że w okresie Planu zamówienia, przychody i EBITA w biznesie cyber wzrosną odpowiednio o 16%, 13% i 33%.
W biznesie kosmicznym zakłada się skonsolidowanie działalności i wykorzystanie istniejących możliwości, aby stać się liderem europejskim w segmentach o wysokiej wartości dodanej. Oczekuje się, że w okresie obowiązywania Planu zamówienia, przychody i EBITA w biznesie kosmicznym wzrosną odpowiednio o 10%, 11% i 16%.
Kluczowe cele finansowe Grupy Leonardo wg. Planu Przemysłowego na najbliższe 5 lat (2024-2028) zakładają, że nowe zamówienia ogółem wyniosą w roku 2024 około 19,5 mld euro, a w końcowym okresie, tj. w 2028 roku około 22,6 mld euro. Przychody w 2024 roku wyniosą około 16,8 mld euro, a w 2028 roku wzrosną do około 21,3 mld zł.
Ostatnio publikowane wstępne, świetne wyniki finansowe Grupy Leonardo za 2023 rok legitymizują nowe plany – zamówienia bowiem wyniosły na poziomie 17,9 mld euro (+3,8% w porównaniu z 2022 r.), a przychody w wysokości 15,3 miliarda euro były wyższe o 3,9% w porównaniu z 2022 r.
Źródło: informacja prasowa Leonardo
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu