10 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że 9 stycznia w późnych godzinach wieczornych czasu lokalnego (UTC + 3.00) Huti dokonali zmasowanego ataku na jednostki pływające operujące na szlaku handlowym łączącym Morze Czerwone i Arabskie.
Jak wskazuje US Central Command, w ataku użyto pocisków przeciwokrętowych różnych typów oraz amunicji krążącej. Na atak zareagowały siły państw zaangażowanych w utrzymanie szlaku żeglugowego. Wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet z lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69), a także niszczyciele USS Gravely (DDG 107), USS Laboon (DDG 58), USS Mason (DDG 87) oraz HMS Diamond (D34) zestrzeliły wspólnie trzy pociski przeciwokrętowe oraz osiemnaście sztuk amunicji krążącej. Jak podkreśla komunikat amerykański, atak Huti nie wyrządził szkód.
Atai na szlak handlowy jest wkładem Huti w pomoc Hamasowi, który od 7 października prowadzi otwarte działania wojenne przeciwko Izraelowi. Jak podkreśla amerykańska administracja federalna, obszar ataków jest ważny dla globalnej gospodarki. Przez Morze Arabskie i Morze Czerwone przepływa około 15% światowego handlu. Wśród najważniejszych produktów transportowanych można wymienić ropę naftową (około 12% światowego handlu), gaz (8% światowego handlu), a także zboża (8% światowego handlu).
W odpowiedzi na ataki Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił rozpoczęcie operacji Prosperity Guardian, której celem jest zabezpieczenie morskiego szlaku żeglugowego w rejonie Jemenu. Poza siłami amerykańskimi swój akces to operacji zgłosiły m.in. Wielka Brytania, Kanada, Francja, Włochy, Królestwo Niderlandów, Norwegia, Hiszpania oraz Seszele. Dodatkowo, 29 grudnia, rząd Danii ogłosił skierowanie w rejon operacji jednej ze swoich fregat.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu