Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pojazd bezzałogowy Arion-SMET na testach w Stanach Zjednoczonych

Pojazd bezzałogowy Hanwha Arion-SMET z powodzeniem przeszedł testy zorganizowane przez US Marine Corps. Fot. Hanwha Aerospace

5 stycznia południowokoreańska spółka Hanwha Aerospace poinformowała o przeprowadzonych we współpracy z US Marine Corps testach w Stanach Zjednoczonych bezzałogowego pojazdu lądowego Arion-SMET (Autonomous and Robotic Systems for Intelligence Off-road Navigation – Small Multipurpose Equipment Transport,   autonomiczny i zrobotyzowany system inteligentnej nawigacji w terenie – mały wielozadaniowy środek transportu wyposażenia).

Krótkie, tygodniowe testy, określane mianem porównawczych (Foreign Comparative Testing, FCT), miały na celu zapoznanie żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Ameryki z parametrami pojazdu i z oferowanymi przezeń funkcjami. Próby zrealizowano na Hawajach w dniach 14‒22 grudnia 2023 r. W ich trakcie przeprowadzono serię jazd próbnych w trudnym terenie w ramach różnych misji, obejmujących: autonomiczne zaopatrzenie, jazdę po trasie według punktów orientacyjnych, działania poszukiwawcze, itd. Dla producenta testy te, a szczególnie ich pozytywny wynik, są o tyle ważne, że stanowią początek potencjalnej międzynarodowej kariery bezzałogowego pojazdu Arion-SMET. Notabene był to pierwszy południowokoreański pojazd bezzałogowy, który wziął udział w testach FCT. Nie jest to jeszcze konstrukcja, która mogłaby zostać zaoferowana Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych (Korpusowi Piechoty Morskiej i Wojskom Lądowym) ‒ docelowa wersja powstanie na bazie obecnej, lecz z uwzględnieniem uwag potencjalnych użytkowników, wyartykułowanych m.in. na podstawie wspomnianych testów. Same próby FCT poprzedziło krótkie, jedynie trzydniowe, szkolenie amerykańskich żołnierzy, przeprowadzone przez specjalistów producenta. Szkolenie praktyczne zrealizowano w różnych warunkach terenowych.

Youngwoo Seo, wiceprezes wykonawczy Grupy Biznesowej Hanwha Aerospace ds. systemów lądowych, powiedział, że „udział Arion-SMET w amerykańskim programie FCT jest dowodem na jego potencjalny sukces, pozycjonując go w przyszłości jako silnego konkurenta na rynkach UGV w Stanach Zjednoczonych i innych państwach”.

Arion-SMET jest jednym z najbardziej zaawansowanych UGV mającym perspektywę pełnej integracji HAEMOS (Hanwha Aerospace's solutions for robotic and autonomous systems, Rozwiązania Hanwha Aerospace do systemów robotycznych i autonomicznych) z całkowicie elektrycznym pojazdem bezzałogowym z napędem 6×6, przeznaczonym do wsparcia działań piechoty takich jak: transport amunicji, ewakuacja medyczna, rozpoznanie i wsparcie ogniowe. Przy maksymalnej ładowności ponad pół tony Arion-SMET może przejechać z całkowicie naładowanymi akumulatorami do 100 km, rozwijając prędkość maksymalną ponad 40 km/h na drogach utwardzonych i 22 km/h na drogach gruntowych. Arion-SMET może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z 5,56 mm lub 7,62 mm karabinem maszynowym, które może automatycznie wykrywać i śledzić cele, także na podstawie lokalizacji źródła wystrzałów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc