Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

"Pojazdy autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa" - podsumowanie pierwszego dnia

15 listopada w Łochowie odbył się pierwszy dzień konferencji naukowo-technicznej "Pojazdy autonomiczne - wyzwania oraz szanse dla gospodarki obronności państwa".

"Pojazdy autonomiczne w środowisku militarnym i cywilnym – potrzeby, ograniczenia, interoperacyjność, możliwości i perspektywy" to pierwszy panel dyskusyjny podczas konferencji, moderowany przez prof. zw. dr hab. Dariusza Kozerawskiego z UJ. Dyskutanci, tj. gen bryg. Marcin Górka (Departament Innowacji MON), płk Mariusz Żokowski  (AU), dr Andrzej Dybczyński (prezes Centrum Łukasiewicz, Sieć Badawcza Łukasiewicz), mgr Sławomir Lewandowski (Radca w Wydziale Innowacyjnej i Zrównoważonej Mobilności, Departament Strategii Transportu, Ministerstwo Infrastruktury), omawiali m.in. zagadnienia związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi opracowywania platform bezzałogowych w Polsce. Wskazali niestety, że nie istnieją w Polsce normy prawne pozwalające na swobodne testowanie poruszania się pojazdów autonomicznych w ruchu ulicznym. Wykazali również, że konieczne jest zwiększenie nakładów na prace badawczo-rozwojowe w tym obszarze, zresztą nie tylko - o ile w Polsce nakłady na te cele wynoszą nieco ponad 2% PKB (wliczając w to wykorzystanie środków unijnych), o tyle średnia w Unii Europejskiej oscyluje wokół 4% PKB. Wskazali również na potencjał rozwojowy tzw. startupów (przyznając równocześnie, że zgodnie z zagranicznymi doświadczeniami tylko niektóre z czasem się utrzymują) oraz potencjał badawczy, czy wręcz wiodącą rolę uczelni. W procesie rozwijania platform bezzałogowych w Polsce, choć powinno być to oczywiste, wskazano na konieczność brania pod uwagę STANAG-owskich norm, co pozwoli na zachowanie interoperacyjności z sojusznikami z NATO, wśród których szczególnie US Army wyznacza trendy w zakresie bezzałogowych pojazdów lądowych (zwłaszcza programu RCV-L, RCV-M i RCV-H).

Wśród prezentowanych na żywo pojazdów można było zobaczyć m.in. TAERO, opcjonalnie załogowy pojazd wywodzący się z pojazdu wojsk aeromobilnych AERO. Fot. Bartłomiej Kucharski

Później odbyły się dwie sesje plenarne, podzielone krótką przerwą. Pierwsza z nich obejmowała referaty: "Założenia do integracji systemów bezzałogowych" płk Krzysztofa Malinowskiego (Agencja Uzbrojenia),  "Rozwój automatycznego trybu jazdy dla bezzałogowego pojazdu lądowego" mgr inż. Konrada Małka (Łukasiewicz –PIMOT), "Badania systemu jazdy autonomicznej pojazdów w konwoju" dr inż. Tomasza Pustego (WITPIS), "Układ decyzyjny, a efektywność omijania przeszkody w badaniach eksperymentalnych autonomicznego samochodu z przyczepą" mgr inż. Patryka Szwajkowskiego (Łukasiewicz –PIMOT) i "Wybrane sposoby autoryzacji i dostępu do sterowania pojazdami bezzałogowymi" dr inż. Mareka Nowakowskiego (WITPiS). W ramach II sesji plenarnej przedstawiono następujące zagadnienia: "Pilna Potrzeba Innowacyjna jako narzędzie wspierające rozwój Sił Zbrojnych RP" (płk Tomasz Zaremba – Departament Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej) "Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w automatyzacji transportu" (mgr inż. Katarzyna Kijania – Łukasiewicz –PIMOT),  "Baterie litowo-jonowe jako źródło zasilania pojazdów autonomicznych" (dr inż. Grzegorz Pawlak i mgr inż. Radosław Gutowski – WITPiS / Stowarzyszenie Elektryków Polskich), "Adaptacja technologii sterowania pojazdem autonomicznym w zastosowaniach wojskowych" (mgr inż. Piotr Góral – Politechnika Poznańska), (Paliwa wykorzystywane do pracy ogniw paliwowych stanowiących potencjalne źródło zasilania pojazdów autonomicznych" (mgr inż. Patryk Płochocki – WITPiS).

Pułkownik dr inż. Michał Ceremuga, dyrektor organizującego konferencję Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Fot. WITPIS

Płk dr inż. Michał Ceremuga, dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, w rozmowie z nami powiedział, że WITPiS może odegrać znaczącą rolę w rozwoju bezzałogowych platform w Polsce. Ambicją placówki ma być branie udziału w rozwoju kluczowych technologii, jak również odgrywanie kluczowej roli w testowaniu technologii autonomicznych. WITPiS miałby odgrywać istotną rolę w tworzeniu ośrodka testowego. Wymagać to ma jednak kolejnych, dodatkowych analiz. WITPiS ma zamiar również współdziałać z innymi podmiotami. Jako podmiot nadzorowany przez Ministra Obrony Narodowej, placówka miałaby być liderem w pracach prowadzonych nad bezzałogowymi platformami. Znaczący udział miałyby mieć również jednostki badawczo-rozwojowe o dużym doświadczeniu w tym zakresie. Płk dr inż. Michał Ceremuga wskazał m.in. na Łukasiewicz  - PIMOT, PIAP czy Wojskową Akademię Techniczną. Doprecyzowanie roli WITPiS i innych podmiotów w tych pracach miałoby się odbyć na drodze wypracowania konsensusu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc