12 września dwie wycofane ze służby w Royal Navy fregaty typu Duke (eks-HMS Monmouth F 235 oraz eks-HMS Montrose F 236) zostały wpisane na prowadzoną przez brytyjski Urząd ds. Sprzedaży Sprzętu Obronnego DESA (Defence Equipment Sales Authority) listę jednostek na sprzedaż.
Obie wspomniane powyżej jednostki dołączyły do dwóch już wystawionych na sprzedaż przez DESA okrętów tj. wycofanego ze służby 28 października 2020 roku niszczyciela eks-HMS Bristol (D 23) typu 82, który na listę trafił w lipcu 2021 roku oraz znajdującego się na niej od prawie 13 lat (wycofanie 15 października 2010 roku), niszczyciela min eks-HMS Walney (M 104) typu Sandown. Co ciekawe, jednym z ostatnich portów jakie odwiedził ten okręt była Gdynia w ramach ćwiczeń BALTOPS 2010. Wszystkie te jednostki mogą zostać odkupione, ale jedynie z przeznaczeniem na złom lub jako źródło części zamiennych. Do czasu znalezienia kupca pozostają one zacumowane w bazie Royal Navy w Portsmouth (HMNB Portsmouth).
Zarówno Monmouth, jak i Montrose mają za sobą długą i zaszczytną służbę dla Jej Królewskiej Mości. Oba należą do uniwersalnej wielozadaniowej odmiany tych fregat opisanej jako GP (General Purpose) i zamówione zostały w lipcu 1988 roku. Stępkę pod przyszłego Monmouth położono 1 czerwca 1989 roku, wodowanie miało miejsce 23 listopada 1991 roku a do służby wprowadzono go 24 września 1993 roku. Banderę po raz ostatni opuszczono 30 czerwca 2021 roku, tym samym okręt przesłużył 27 lat 9 miesięcy i 6 dni „nawijając na wały” ponad 500 000 Mm i odwiedzając ponad 200 zagranicznych portów (w 2007 roku okręt odbył rejs wokółziemski). Był szóstą jednostką typu Duke (z 16 jakie zbudowano dla Royal Navy). Otrzymał on przydomek czarny książę i był jedynym okrętem Royal Navy, którego nazwa wypisana była czarnymi literami (a nie czerwonymi jak w przypadku innych okrętów), dodatkowo na maszcie zawsze nosił jednolicie czarną flagę. Stępkę pod bliźniaczego Montrose położono 1 listopada 1989 roku, kadłub zwodowano 31 lipca 1992 roku a do linii wszedł 2 czerwca 1994 roku. Z eksploatacji wycofano go 17 kwietnia 2023 roku po zakończeniu kampanii liczącej 28 lat 10 miesięcy i 15 dni. Był ósmą fregatą tego typu (choć chronologicznie był siódmy, Westmister F 237 został jednak przyjęty do służby nieco ponad 2 tygodnie szybciej) i w czasie swojej służby przebył ponad 400 000 Mm operując m.in. na wodach Zatoki Perskiej oraz Oceanu Indyjskiego gdzie zwalczał przemyt narkotyków. Eskortował także ponad 100 statków cywilnych przechodzących w pobliżu somalijskiego wybrzeża. Montrose był pierwszym brytyjskim okrętem który w latach 2009-2010 w ramach modernizacji tzw. second refit package (RP2) otrzymał m.in. najnowszy wówczas system dowodzenia walką DNA(2). Fregata ta operowała niemal na każdym akwenie na świecie, a w 2022 roku pobiła rekord długotrwałości rejsu przebywając 212 dni na morzu. W 2014 roku Montrose otrzymał odznaczenie dla najlepszej fregaty w Royal Navy.
Ciekawostką może być fakt, że obie te fregaty zagrały w tym samym filmie pt.: „Command Approved”, gdzie odgrywały rolę fikcyjnej fregaty HMS Monarch.
Jednostki typu Duke legitymują się wypornością pełną 4900 ton przy wymiarach 133,0 x 16,1 x 7,3 m. Napęd skonfigurowano w nietypowym, jak na okres kiedy powstawały, układzie CODLAG, składającym się z: czterech agregatów prądotwórczych Paxman Valenta 12CM o mocy po 1510 kW (które zainstalowano w nadbudówce rufowej wysoko ponad linią wody, co sprzyja utrzymaniu sygnatury akustycznej na niskim poziomie) wytwarzających prąd m.in. dla dwóch silników elektrycznych GEC o mocy po 2980 kW. W przypadku konieczności uzyskania wysokich prędkości (+28 węzłów) zasprzęglane były dwie turbiny gazowe Rolls Royce Spey SM1C o mocy po 23190 kW. Na przełomie 2023 i 2024 roku odbędzie się aukcja dla podmiotów zainteresowanych zakupem któregoś z okrętów z tej listy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu