25 lipca rząd Kanady podpisał kontrakt z koncernem Airbus w sprawie zakupu kolejnej partii wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego A330MRTT. Umowa ma wartość 2,1 mld EUR bez VAT.
W jej ramach Airbus dostarczy cztery fabrycznie nowe wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego A330MRTT, a także dokona konwersji pięciu używanych A330-200. W powyższej liczbie znajdują się dwa zamówione w czerwcu 2022 roku (102 mln USD). Pozostałe trzy zostały zakupione na rynku wtórnym za kwotę 150 mln USD.. Zamówiona w lipcu dziewiątka ma być dostarczona w konfiguracji pozwalającej na przekazywanie paliwa poprzez giętkie przewody tankujące (w zasobnikach pod skrzydłami) oraz sztywne łącze zabudowane w ogonowej części kadłuba. Dodatkowo przednia część kabiny pasażerskiej zostanie przystosowana do przewozu rannych, w tym wymagających intensywnej opieki medycznej. Pozostałe elementy nowej konfiguracji mają objąć systemy samoobrony, łączności oraz cyberbezpieczeństwa. Dostawy samolotów mają rozpocząć się w 2027 roku. Co należy podkreślić, w produkcji fabrycznie nowych maszyn będą uczestniczyć także zakłady Airbus Poland, które produkują ościeżnicę drzwi ładunkowych, kable ekranowane oraz centropłat statecznika.
Poza dziewięcioma samolotami Kanada zamówiła także zestaw symulatorów, które mają pozwolić na realizację programu szkolenia personelu na terytorium kraju.
Dwa pierwsze samoloty Airbus A330, znane pod wojskowym (lokalnym) oznaczeniem CC-330 Husky, zostały zakupione na rynku wtórnym w czerwcu 2022 roku (kwota 102 mln USD). Pierwszy z nich, po naniesieniu nowej powłoki malarskiej, został zaprezentowany 1 czerwca bieżącego roku. Obecnie przechodzi jedną z faz adaptacji pokładu pasażerskiego. Pierwsza para, po zakończeniu cyklu prac adaptacyjnych ma osiągnąć gotowość operacyjną w 2028 roku i zastąpić obecnie używane Airbus CC-150 Polaris. CC-330 mają pełnić rolę maszyn transportu strategicznego, tankowania powietrznego, ewakuacji medycznej oraz przewozu rządowych VIP. Zwiększenie ich liczby jest związane ze zmianami geopolitycznymi i większym zaangażowaniem militarnym Kanady w działania w Europie. Dodatkowo CC-330 mają być ważnym elementem wsparcia lotnictwa bojowego w ramach systemu obrony powietrznej Ameryki Północnej NORAD.
Wykorzystanie jako platform używanych samolotów pasażerskich ma swoje atuty, gdyż ogranicza koszty zakupu. Należy bowiem pamiętać, że nalot w lotnictwie wojskowym jest mniejszy niż cywilnym. Podobne rozwiązanie zastosowała Hiszpania, a także (częściowo) Australia. Obecnie A330MRTT jest najpopularniejszą (pod względem liczby użytkowników) platformą wojskowego wsparcia strategicznego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu