W ramach programu modernizacyjnego najwięcej środków – prawie 6 mld PLN – trafi do Policji, ponad 1,2 mld do Straży Granicznej, zaś Państwowa Straż Pożarna otrzyma ponad 1,7 mld PLN. Najmniej pieniędzy trafi do Biura Ochrony Rządu/Państwowego Biura Ochrony, będzie to „jedynie” ponad 200 mln PLN.
Na wymianę sprzętu i wyposażenia, a więc zakup m.in. pojazdów, uzbrojenia, sprzętu informatycznego, łącznościowego oraz wyposażenia osobistego, łącznie przeznaczonych zostanie w latach 2017–2020 ok. 2,7 mld PLN. Można założyć, że właśnie z tych środków dokonany zostanie również zakup transporterów opancerzonych przeznaczonych dla jednostek Policji.
W Zarządzeniu nr 9 Komendanta Głównego Policji z maja 2015 r. określono m.in. normy dotyczące wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych tej formacji w sprzęt transportowy, w tym pojazdy zaliczane do kategorii Transportera Opancerzonego (TO) oraz Lekkiego Transportera Opancerzonego (LTO), przeznaczone do wspierania oddziałów antyterrorystycznych oraz prewencji. Przewidują one dysponowanie maksymalnie 35 wozami obu kategorii. W związku z tym w czwartym kwartale 2015 r. Wydział Zamówień Publicznych Biura Finansów Komendy Głównej Policji rozpoczął dwuetapowy dialog techniczny związany z przyszłym zamówieniem pojazdów w wersji LTO. Jego celem miało być uzyskanie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania szczegółowego opisu przedmiotów zamówienia. Po jego zakończeniu powinno dojść do rozpisania przetargu. Niestety, etap dialogu technicznego nadal trwa.
Należy mieć nadzieję, że przyjęcie wspomnianego programu modernizacji przyspieszy proces zakupu tak potrzebnych pojazdów. W końcu trudno uznać za normalną sytuację, gdy Policja, służba na której barkach spoczywa bezpieczeństwo obywateli, w tym działania kontrterrorystyczne, ma jedynie dwa opancerzone pojazdy przeznaczone do tego typu operacji.
Wspomniane wyżej pojazdy to, zakupione w 2004 r. przez ówczesny Zarząd Operacji Antyterrorystycznych KGP (od 2008 r. Biuro Operacji Antyterrorystycznych KGP) Samochody Patrolowo-Interwencyjne (SPI) Dzik-AT (prototypowy i jeden seryjny), będące wynikiem wspólnych prac AMZ Kutno i Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Planowano zakup kolejnych Dzików-AT, w których miały zostać wprowadzone modyfikacje wynikające z doświadczeń z eksploatacji egzemplarzy BOA, jednak z różnych przyczyn zamierzenia te nie zostały spełnione.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu