Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe wyposażenia do norweskich okrętów podwodnych

Norweski Okręt KNM Utsira (S 301) wychodzi na ćwiczenia. W szyku torowym wyraźnie widać dwa poduszkowce skegowe typu Skjold oraz dwie fregaty typu Fridtjof Nansen. Fot. Sjøforsvaret

26 czerwca Hensoldt Optronics GmbH, oddział korporacji Hensoldt AG, poinformował o podpisaniu umowy z norweską agencją materiałową NDMA (Norwegian Defence Materiel Agency) na doposażenie norweskich okrętów podwodnych typu 210 (Ula).

Przedmiotem tej, opiewającej na kwotę ponad 40 mln EUR, umowy jest dostawa kompletu systemów obserwacyjnych, w tym peryskopów oraz masztów optoelektronicznych do sześciu obecnie eksploatowanych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 210 (w służbie od 1989 roku). Nie podano oficjalnie jakie dokładnie modele wspomnianych urządzeń zostaną zainstalowane, niemniej z dużą dozą prawdopodobieństwa, bazując na portfolio firmy, założyć można, że będzie to kombinacja masztów optoelektronicznych OMS 150 i peryskopów SERO 420. Dodatkowo na poparcie tego przypuszczenia wspomnieć można, że do nowo budowanych okrętów typu 212CD (umowa podpisana w lipcu 2021 roku) zamówiono systemy OMS 150.

Okręty podwodne typu Ula zamówione zostały w niemieckiej stoczni Thyssen Nordseewerke GmbH, a stosowną umowę podpisano 30 września 1982 roku. Obejmowała ona budowę sześciu okrętów z opcją na kolejne dwa (z klauzuli tej ostatecznie strona norweska nigdy nie skorzystała). Jednostkowy koszt budowy wyniósł 700 mln NOK. Budowa tych jednostek była w znacznej mierze przedsięwzięciem międzynarodowym tj. sekcje kadłuba produkowane były w Norwegii i transportowane do Niemiec, gdzie były scalana, systemy dowodzenia wyprodukował norweski koncern Kongsberg (MSI-90U), system hydrolokacyjny niemiecki Atlas Elektronik (CSU 83), a sonar holowany dostarczył francuski koncern Thompson Sintra. Wszystkie sześć okrętów stacjonuje na co dzień w bazie morskiej Haakonsvern w Mathopen. W latach 2006-2015 wszystkie jednostki przeszły modernizację, w ramach której na każdym z nich zainstalowano bądź wymieniono 60 systemów pokładowych. Legitymują się one wypornością pełną 1040 ton (w położeniu nawodnym) i 1150 ton (pod wodą) przy wymiarach 59,0 x 5,4 x 4,6 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 16V 396 o mocy po 970 kW oraz silnika elektrycznego Siemens Permasyn o mocy 2200 kW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 11 węzłów na powierzchni oraz do 23 węzłów w położeniu podwodnym. Zasięg to 5000 Mm przy 8 węzłach. Bezpieczna głębokość zanurzania wynosi 200 m. Załoga składa się z 21 osób.

Jako ciekawostkę warto wspomnieć że Ule są pierwszymi okrętami podwodnymi w Siłach Morskich Norwegii (Sjøforsvaret), dysponującymi kojami dla wszystkich członków załogi (koniec z tzw. ciepłą koją) oraz prysznicami. Uzbrojenie składa się z ośmiu dziobowych wyrzutni kal. 533,4 mm do torped ciężkich Atlas Elektronik DM2A3 (łączny zapas to 14 pocisków).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc