30 maja dowództwo US Air Force poinformowało, że do centrum obsługowego koncernu Boeing, które mieści się w San Antonio w stanie Teksas, przyleciał bombowiec Boeing B-52H Stratofortress. Celem jest montaż stacji radiolokacyjnej z anteną AESA.
Samolot został przebazowany 25 maja. Nowa stacja radiolokacyjna ma być hybrydowym połączeniem technologii pochodzących z AN/APG-79 oraz AN/APG-82. Urządzenie zastąpi radar pochodzący technologiczne z lat 60. XX wieku. Zgodnie z deklaracjami, proces wymiany stacji ma pochłonąć około 2,8 mld USD, a wstępna gotowość operacyjna pierwszych B-52 wyposażonych w nowe rozwiązania ma zostać ogłoszona w 2027 roku. Program RMP (Radar Modernization Program) jest jednym z kilku prowadzonych niemal równocześnie projektów, których celem jest modernizacja bombowców powyższego typu. Wśród innych można wymienić CONECT (Combat Network Communications Technology), który obejmuje modernizację awioniki pokładowej oraz podsystemu łączności, a przede wszystkim CERP (Commercial Engine Replacement Program), czyli wymianę jednostek napędowych na Rolls-Royce F130-200.
Pomimo upływu lat oraz rozwoju technologii, B-52H Stratofortress stanowią ważny element arsenału US Air Force w działaniach operacyjnych. Dzięki zmianom konstrukcja uzyska nowe możliwości. Będzie to skutkowało m.in. zmianą oznaczenia na B-52J. Bombowce będą uzupełniać potencjał floty B-1B Lancer oraz B-2A Spirit (do momentu wycofania obu typów), a później także planowanych do wdrożenia Northrop Grumman B-21A Raider.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu