Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe informacje na temat przetargu na kołowy transporter opancerzony w Peru

Peru nadal szuka kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8×8. Dziś jedyne w miarę nowoczesne wozy tej klasy Peruwiańskich Sił Zbrojnych to Piranie II piechoty morskiej. Fot. Marina de Guerra del Perú

20 kwietnia Ministerstwo Obrony Republiki Peru upoważniły Ejército del Perú do rozpoczęcia procesu wyboru dostawcy kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8×8.

Peru ma zamiar nabyć 30 pojazdów o wartości maksymalnej 60 mln USD, w każdym razie taką kwotę zabezpieczono w budżecie na ten zakup. Środki mają pochodzić z Funduszu Sił Zbrojnych i Policji Państwowej. 18 pojazdów ma trafić do 3. Brygady Pancernej (w ramach Projektu Inwestycji Publicznych nr 2519572), pozostałych 12 do 6. Brygady Pancernej (Projekt nr 2520487). Obie brygady stacjonują w pobliżu granic Peru z Chile i Boliwią. Obydwa programy ‒ są to bowiem formalnie dwa oddzielne zakupy ‒ są realizowane w ramach większego programu Pacha Kuyuchix, w ramach którego przewiduje się zakup 120 pojazdów (początkowo planowano zakup 178 wozów, jak również 123 gąsienicowych bwp), które zastąpią kilka typów starszych wozów (np. FOAT-OTO Melara 6614-G). Postępowanie ma być realizowane w trybie umowy międzyrządowej, zgodnie z dyrektywą „Proces zakupu towarów w trybie międzyrządowym dla towarów i usług” z 3 marca br. Powołano już Techniczną Komisję Badań Operacyjnych (CETO), której zadaniem będzie przeprowadzenie analizy ofert, przygotowanie metod porównawczych w ramach przetargu na podstawie nadesłanych ofert itd. Co ciekawe, istotnym czynnikiem ma być to, czy dane państwo przestrzegało w przeszłości umów międzyrządowych i prawa międzynarodowego.

Według peruwiańskich mediów, pod uwagę branych jest osiem opcji. Amerykański koncern General Dynamics Land Systems miał zaoferować LAV III/Stryker. Pojazd był prezentowany w Peru podczas wystawy SITDEF 2017, był to pojazd w standardowej wersji podwozia. Z Turcji miały przyjść dwie konkurencyjne oferty: FNSS PARS III i Otokar ARMA 8×8. Zaletą obydwu pojazdów, wg peruwiańskich mediów, ma być ich zdolność do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. To samo tyczy się polskiego Rosomaka, oferowanego przez Polską Grupę Zbrojeniową. Podobnie jak Stryker, Rosomak sprawdził się w warunkach bojowych m.in. w Afganistanie, a niebawem trafi na Ukrainę. Rozważane są również Excalibur Pandur II z Czech, Jugoimport SDPR Lazar III z Serbii oraz ST Engineering Terrex I z Singapuru. Swoją ofertę złożyła również południowokoreańska firma Hyundai Rotem Company, oferująca K808. Koreańskie Ministerstwo Nauki i Cyfryzacji ogłosiło nawet na początku kwietnia zwycięstwo oferty swojego rodzimego producenta, ale chyba przedwcześnie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc