20 marca koncern Boeing poinformował, że pierwszy seryjny egzemplarz ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II znajduje się na etapie montażu ostatecznego w zakładach producenta mieszczących się w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z harmonogramem, dostawa jest przewidziana na początek 2024 roku. Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił osiem seryjnych CH-47F Chinook Block II, które mają zostać dostarczone do końca listopada 2024 roku. Poza tym Boeing ma już kontrakty na eksportowe maszyny w tej wersji, które trafią do Wielkiej Brytanii oraz Egiptu. Poza ósemką seryjnych, uruchomiono także finansowanie produkcji części kolejnych. Dodatkowo Departament Obrony, sukcesywnie, zamawia kolejne egzemplarze w specjalnej konfiguracji MH-47G Block II.
Większość CH-47F Block II ma powstać poprzez gruntowną przebudowę eksploatowanych przez US Army maszyn w konfiguracji CH-47F Block I, których produkcja była realizowana od 2006 roku. Obecnie są podstawą transportu z wykorzystaniem wiropłatów transportowych, a dzięki swoim parametrom taktyczno-technicznym zdobyły liczne grono klientów eksportowych.
Nowa wersja charakteryzuje się ograniczonymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor, który został wybrany jako następca dla UH-60 Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu