28 grudnia ub.r. Zjednoczona Korporacja Lotnicza poinformowała o dostawie kolejnych czterech seryjnych myśliwców wielozadaniowych Suchoj Su-57. W ten sposób wykonano zakontraktowane w minionym roku dostawy tych myśliwców. Jednocześnie rozpoczęto rozbudowę produkujących je zakładów, które będą musiały zwiększyć roczne tempo produkcji, aby dostarczyć wszystkie Su-57 zamówione w ramach kontraktu, którego termin realizacji upływa z końcem 2028 r.
Zjednoczona Korporacja Lotnicza (Objediniennaja awiastroitielnaja korporacyja, OAK), wchodząca w skład państwowej korporacji Rostiech, ograniczyła się do stwierdzenia, że przekazane samoloty dostarczono w ramach realizacji kontraktu z rosyjskim resortem obrony. Nie podano nawet liczby tychże maszyn. Jednak całość zobrazowano materiałem audiowizualnym, na którym widać cztery Su-57 odlatujące z przyfabrycznego lotniska zakładów KnAAZ (Komsomolskij-na-Amurie Awiacyonnyj Zawod), w których produkuje się te myśliwce. Wszystkie pokazane maszyny miały wyretuszowane numery taktyczne i rejestracyjne. Niemniej biorąc pod uwagę dotychczasowe dostawy Su-57, łatwo zgadnąć, że chodzi o egzemplarze T-50S-9, Т-50S-10, Т-50S-11 i Т-50S-12. OAK przy okazji zamieścił okolicznościowe wypowiedzi wicepremiera oraz zarazem ministra handlu i przemysłu Dienisa Manturowa, dyrektora generalnego Rostiechu Siergieja Czemiezowa i dyrektora generalnego OAK Jurija Slusara. Wszystkie cytaty odnosiły się przede wszystkim do utworzenia w KnAAZ nowej linii montażu końcowego Su-57, poczynionych z tym zakładzie nakładów i zwiększeniu zatrudnienia.
Trwają też prace przy budowie i organizacji nowych wydziałów montażu oraz badań wyposażenia i różnych zespołów Su-57. Otwarcie nowych wydziałów przewidziano na drugą połowę br. Sluzar wspomniał także, że OAK dostarczył też rosyjskiemu resortowi obrony wszystkie myśliwce wielozadaniowe Su-35S przewidziane kontraktem na ubiegły rok. O ich dostawie OAK informował 3 grudnia. A także dodał, że już trwa produkcja Su-57, które mają być dostarczone w przyszłym roku. Ich tempo, czy raczej wielkość, produkcji będzie musiała być zwiększona, gdyż wg obowiązującego harmonogramu dostaw wraz z końcem 2024 r. rosyjski resort obrony powinien dysponować 22 seryjnymi Su-57. Natomiast do końca 2028 r. Wozduszno-Kosmiczeskije Siły (WKS) FR powinny odebrać wszystkie 76 egzemplarzy zamówione w sierpniu 2019 r. Tych 76 samolotów ma być rozdzielonych między trzy pułki lotnictwa taktycznego. Rok wcześniej, podczas forum Armija-2018 zakontraktowano dwa pierwsze seryjne Su-57. Dotąd wszystkie odebrane przez rosyjski resort obrony Su-57 przekazano do 929. Ośrodka Lotniczo-Doświadczalnego (929 Gosudarstwiennyj lotno-ispytatielnyj Centr imieni W. P. Czkałowa, 929 GLIC) w Achtubińsku, pełniącego funkcję m.in. ośrodka przygotowania bojowego. Być może teraz przelot znów odbywał się z międzylądowaniem na lotnisku Nowosybirsk-Tołmaczowo, jak podczas dostawy poprzednich czterech egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu