15 grudnia izraelski koncern zbrojeniowy Rafael Advanced Defense Systems Ltd. poinformował o oficjalnym odebraniu przez Siły Morskie Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas – HDnP) dwóch uzbrojonych kutrów patrolowo–pościgowych typu Shaldag (pol. zimorodek) Mk5.
Podczas uroczystości podniesienia na nich bander, które miało miejsce 6 września bieżącego roku, otrzymały one nazwy Nestor Acero (PG 901 ) i Lolinato To-ong (PG 902). Seria dziewięciu jednostek tego typu zamówiona została w ramach podpisanego 9 lutego 2021 roku kontraktu pomiędzy Hajfą a Manilą związanego z realizacją programu Fast Attack Interdictor Craft-Missile (FAIC-M) Acquisition Project, będącego z kolei częścią zatwierdzonej 20 czerwca 2018 roku drugiej fazy (Horizon 2) programu modernizacji sił zbrojnych filipin znanego jako RAFPMP (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program).
Kutry budowane w ramach tego zamówienia powstaną w dwóch transzach. Jednostki liczącej cztery sztuki pierwszej serii zbudowane zostaną w znajdującej się w porcie Kishon w Hajfie, stoczni Israel Shipyards Ltd. Druga grupa składająca się z pozostałych pięciu kutrów zbudowana zostanie już w lokalnej, należącej do Sił Morskich, stoczni znajdującej się w Bazie Morskiej Cavite na wyspie Luzon.
Wszystkie zbudowane dla Filipin jednostki otrzymają nowoczesne zdalnie sterowane systemy artyleryjskie w tym jeden (NRWS - Next Generation Naval Remote Weapon Station) Typhoon Mk30-C kal. 30 mm, wyposażony w rewolucyjne, oparte o układy sztucznej inteligencji, rozwiązania w kwestii śledzenia i zwalczania różnego rodzaju celów, w tym niewielkich i trudno wykrywalnych środków napadu powietrznego. A także po dwa systemy typu Mini-Typhoon kal. 12,7 mm. Dodatkowo „zimorodki” zbudowane w Izraelu otrzymają uzbrojenie w postaci czteropojemnikowej wyrzutni pocisków rakietowych krótkiego zasięgu Naval Spike ER (zasięg do 10 km, masa pocisku w kontenerze transportowo–startowym 34 kg). Opisywane jednostki wyposażone są także w nowoczesny system łączności Sea-Com a także taktyczne łącze systemu wymiany danych BNET, które ma podobną funkcjonalność jak NATO-wski Link 16, przy czym legitymuje się znacznie większą przepustowością. Wszystkie powyższe systemy dostarczone zostały przez Rafaela, stąd też nie może dziwić fakt zawarcia w umowie klauzuli dotyczącej przeprowadzenia przez firmę stosownych szkoleń, a także zapewnienia wsparcia zarówno podczas eksploatacji jak i późniejszych remontów czy też modernizacji.
Kutry pościgowo–interwencyjne typu Shaldaq to jednostki wykonane całkowicie ze stopów aluminium, specjalnie zaprojektowany kadłub legitymuje się bardzo dobrymi właściwościami morskimi, wysoką manewrowością oraz dobrą pracą na fali, co skutkuje tym, że pokład nawet przy wyższych stanach morza pozostaje suchy. Kadłub o wymiarach 32,65 x 6,2 x 1,25 m podzielony jest na sześć przedziałów wodoszczelnych. Wyporność pełna wynosi ok. 95 ton. Licząca 12 osób załoga rozlokowana została w pięciu dwu oraz dwóch jednoosobowych kabinach (te ostatnie wyposażone zostały we własne węzły sanitarne). Wszystkie rozmieszczone zostały na pokładzie nr 1 w kadłubie. W sterówce umieszczono pięć stanowisk dla załogi w tym: sternika, operatora systemu dowodzenia, dwóch operatorów systemów uzbrojenia oraz dowódcy, którego fotel znajduje się w centralnej części sterówki na podwyższeniu, dzięki czemu na pogląd na pracę wszystkich podwładnych. Zobrazowanie panującej wokół jednostki sytuacji taktycznej zapewnia pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar nawigacyjny Furuno oraz głowica optoelektroniczna Rafael Toplite. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V396TE napędzających dwa pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa. Umożliwia to osiągniecie prędkości przekraczającej 43 węzły. Zasięg wynosi 1000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu