8 listopada Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o podpisaniu trzech umów dotyczących utrzymania i rozszerzenia możliwości operacyjnych 27 śmigłowców Airbus H135, które są eksploatowane w krajowym systemie pomocy publicznej.
Pierwsza z nich, zawarta 11 października, z JETA Aviation and Technical Solutions GmbH z Republiki Federalnej Niemiec dotyczy dostawy 30 kompletów uchwytów do mocowania kardiomonitorów-defibrylatorów wraz z samymi urządzeniami tego typu. Ten program doposażenia maszyn ma wartość 6 mln PLN bez VAT – postępowanie przetargowe uruchomiono w czerwcu. Jak podkreśla LPR, cały projekt ma być zrealizowany zgodnie z wymogami EASA i będzie wymagać certyfikacji.
Z kolei 17 października zawarto umowę z francuską firmą Rotor Parts on line S.A.S. (1,1 mln PLN bez VAT) w sprawie dostawy 10 kompletów zespołów filtrów IBF – w tym przypadku zastosowano procedurę przyspieszoną, co wynikało z potrzeb operacyjnych (upłynięcie dopuszczalnego terminu eksploatacji filtrów eksploatowanych w części śmigłowców) oraz braku wcześniejszego unieważnienia postępowania o charakterze otwartym. Z kolei 28 października brytyjska firma Turner Aviation Ltd. podpisała umowę w sprawie remontu prądorozruszników – będzie to kosztować 136 tys. USD (bez VAT).
8 listopada Pratt & Whitney poinformował z kolei o przekroczeniu granicy 200 tys. godzin pracy silników rodziny PW206B, które stanowią jednostki napędowe całej floty śmigłowców Airbus H135 należących do polskiego użytkownika. Obecnie Pratt & Whitney realizuje program dostaw 48 nowych silników PW206B2/B3, które zostały zamówione w lecie ubiegłego roku – dotychczas zamontowano już 25 z nich. Komunikat Pratt & Whitney jest nieco opóźniony do wydarzeń, przypomnijmy że w kwietniu bieżącego roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o przekroczeniu granicy 100 tys. nalotu floty 27 śmigłowców H135.
Przypomnimy, w ramach programu modernizacji floty wiropłatów, pierwsze H135 trafiły do LPR w 2009 roku. Początkowo Airbus dostarczył 23 egzemplarze, a w 2016 roku doszło do zamówienia kolejnych czterech. Obecnie są eksploatowane w oparciu o 22 bazy na terenie kraju. Aby utrzymać i rozbudować potencjał operacyjny, planowane są kolejne zakupy wiropłatów – być może postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone przez Ministerstwo Zdrowia w 2023 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu