20 września media amerykańskie poinformowały, że Departament Obrony oraz Departament Stanu planują zaproponować państwom Afryki stworzenie wspólnej jednostki lotnictwa transportowego, która wzorowana byłaby na doświadczeniach europejskich.
Koncepcja, bazująca na inicjatywie SAC (Strategic Airlift Capability), ma zostać przedstawiona szerzej w czasie zaplanowanej na październik konferencji przedstawicieli afrykańskich sił powietrznych, która ma odbyć się w Senegalu. Podobnie jak w przypadku rozwiązań europejskich, zewnętrznym partnerem mają być Stany Zjednoczone. Ze względów operacyjnych oraz technicznych, propozycja amerykańska obejmuje wspólny zakup i eksploatację floty średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules, które mogłyby zostać zamówione poprzez procedurę FMS.
Głównym zadaniem wspólnej floty maszyn tego typu miałoby być zabezpieczenie działań humanitarnych na obszarze kontynentu. Poza tym mogłyby zwiększyć potencjał transportowy, także w zakresie przerzutu lekkich sił kontrterrorystycznych, które umożliwiałyby zwalczanie terroryzmu islamskiego. Obecnie w stowarzyszeniu AAAF (Association of African Air Forces) znajduje się 28 państw Afryki. Zacieśnienie współpracy rozpoczęło się w 2015 roku, kiedy zapoczątkowano analizy współpracy transportowej.
Obecnie w Afryce lista użytkowników samolotów rodziny C-130 Hercules obejmuje Algierię, Botswanę, Kamerun, Czad, Egipt, Etiopię, Gabon, Libię, Maroko, Niger, Nigerię, RPA, Sudan oraz Tunezję. Spośród nich Algieria oraz Tunezja wdrożyły już do linii nowe C-130J/LM-100J. Dodatkowo na ten krok, wkrótce, zdecyduje się Egipt. W przypadku części wymienionych państw, nie stać ich na zakup nowych samolotów tej klasy, co powoduje, że jedyną drogą do modernizacji lotnictwa transportowego pozostaje wspólny zakup.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu