19 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu pięciu umów ramowych w sprawie realizacji kolejnego etapu programu NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion), którego celem jest zaprojektowanie nowych jednostek napędowych dla statków powietrznych.
Northrop Grumman, Lockheed Martin, Boeing, Raytheon oraz General Electric podpisały umowy, której wartość (każdej z nich) opiewa na maksymalną kwotę 975 mln USD. W ramach prac zespoły projektantów i inżynierów będą realizować prace projektowe, analityczne, testowe oraz integracyjne. W przypadku każdej z umów, w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, a projekty mają zakończyć się do lipca 2032 roku. Prace są prowadzone od 2017 roku, natomiast obecna umowa stanowić kolejny etap projektu.
Realizatorami prac, co widać po powyższej liście, są zarówno główni producenci silników odrzutowych przeznaczonych do samolotów bojowych oraz podmioty odpowiadające za projektowanie i produkcję wielozadaniowych maszyn bojowych.
Nowa generacja silników ma stanowić m.in. jednostki napędowe dla wielozadaniowych maszyn bojowych 6. generacji NGAD (Next Generation Air Dominance). Nie można wykluczyć, że mogą stanowić alternatywę dla rodziny F-35 Lightning II, która obecnie jest napędzana silnikami Pratt & Whitney F135.
Według publikowanych informacji, celem programu NGAP jest utrzymanie zaawansowanej bazy technologicznej na terenie Stanów Zjednoczonych oraz budowa nowej generacji jednostek napędowych. Wśród kluczowych elementów wymienia się ograniczenie zużycia paliwa, zwiększenie ciągu oraz zasięgu operacyjnego statków powietrznych napędzanych przez nie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu