Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Program samolotu bojowego szóstej generacji dla USAF ruszy jeszcze latem?

9 czerwca Will Roper, zastępca sekretarza Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych ds. zakupów, techniki i logistyki poinformował podczas konferencji w Mitchell Institute for Aerospace Studies, że USAF mają duże szanse rychłe zakończenie prac nad raportem będącym podstawą do rozpoczęcia właściwych prac nad samolotem bojowym szóstej generacji.


Ów raport będzie miał charakter uzasadnienia projektu (business case), będzie więc dokumentem o charakterze koncepcyjnym. Ma on być podstawą do długofalowej koncepcji modernizacji USAF. Według dotychczas obowiązującej, myśliwce przewagi powietrznej F-15 i F-22 miały być zastąpione przez jedną konstrukcję, określaną jako Penetrating Counter Air. Obecnie za sprawą Willa Ropera dominuje koncepcja Digital Century Series (Serii Wieku Cyfrowego – nawiązanie do serii samolotów bojowych USAF z lat 50. i 60., których oznaczenia zaczynały się od liczby 100, np. F-100, F-101, F-102, F-104, F-105 i F-106), w ramach której na przestrzeni kilku lat kilku producentów (w tym mniejsze firmy) miaeliby opracowywać nowe samoloty wg aktualnego zapotrzebowania USAF i z wykorzystaniem najnowszych w danym momencie rozwiązań, jak otwarta architektura, komputerowe prototypowanie itd. Następnie USAF wybiorą jednego dostawcę, który wyprodukuje stosunkowo niewielką liczbę maszyn, po czym cały proces ruszy od nowa – tym razem według nowych wymagań, a producenci będą mieli dostępne nowe rozwiązania. Ma to umożliwić ciągłe projektowanie i nieprzerwaną produkcję różnych samolotów w różnych firmach, dzięki czemu potencjał produkcyjny przemysłu USA ma być stale na najwyższym poziomie, a USAF mają otrzymywać różne maszyny przeznaczone do realizacji różnych zadań, co ma im zapewnić maksymalną elastyczność. Cały proces ma wg Ropera trwać jedynie ok. pięciu lat – dla porównania klasyczny program badawczo-rozwojowy samolotu nowej generacji miałby trwać kilkanaście lat. Opracowywanie samolotów tą metodą miałoby być droższe, niż zgodnie z tradycyjnymi metodami, ale w zamian koszty utrzymania oraz modernizacji konstrukcji mają być niższe. Pierwszą maszyną opracowaną w ramach nowej „Serii Wieku” miałby być Next Generation Air Dominance (ang. Samolot Przewagi Powietrznej Następnej Generacji). W budżecie roku podatkowego 2020 USAF przeznaczyły na ten program 905 mln USD, zaś 2021 1 mld USD.

Dodatkową informacją jest, że obecny szef biura realizującego program zaawansowanych samolotów bojowych, płk. Dale White (zarządca programu NGAD i planu zakupów Digital Century Series), ma zostać do końca miesiąca awansowany na generała brygady, zaś jego biuro programowe ma zostać przemianowane – będzie biurem oficera wykonawczego programu Myśliwców i Zaawansowanych Samolotów (PEO Fighters and Advenced Aircraft).

(Bartłomiej Kucharski) Foto: Northrop Grumman
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc