22 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu kontraktu ze stocznią Austal USA w Mobile w stanie Alabama w sprawie zamówienia dwóch dodatkowych okrętów ratowniczych typu Navajo dla US Navy.
Lipcowa umowa ma wartość 156,2 mln USD i ma zostać zrealizowana do stycznia 2026 roku. Okręty, dla których zaplanowano oznaczenia T-ATS 13 i T-ATS 14, zostały wcześniej ujęte w opcji kontraktowej umowy zawartej pomiędzy Austal USA oraz Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w październiku 2021 roku. Łącznie w Mobile może zostać zbudowanych pięć jednostek tego typu spośród których zamówiono już cztery.
Obecnie w Mobile rozpoczęto prace przy pierwszym z nich, przyszłym T-ATS 11. Uroczyste uruchomienie procesu palenia blach miało miejsce 11 lipca. Zgodnie z komunikatem Austal USA, budowa T-ATS 13 ma rozpocząć się w ostatnim kwartale 2023 roku, a T-ATS 14 w drugim kwartale 2024 roku.
Program budowy okrętów ratowniczych typu Navajo został zapoczątkowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w 2017 roku. W marcu 2018 roku podpisano umowę ze stocznią Gulf Island Shipyard w Houma w stanie Luizjana (obejmowała ona prototyp z opcją na siedem jednostek seryjnych). Stępkę położono 30 października 2019 roku. Ogółem powyższa stocznia zawarła umowy na budowę trzech pierwszych okrętów tego typu. W związku z przejęciem Gulf Island Shipyard przez Bollinger Shipyards, kolejne dwa okręty (z opcji) zostały zamówione w tym przedsiębiorstwie. Niestety, opóźnienia w budowie powodują, że Departament Obrony zaczął poszukiwać alternatywnych wykonawców. W marcu 2021 roku odkupił prawa do dokumentacji technicznej okrętów (13,1 mln USD, licencja ważna przez 20 lat). Co ciekawe, plany US Navy z 2017 roku zakładały budowę jedynie ośmiu jednostek do zastąpienia w szeregach floty okrętów ratowniczych typu Safeguard (cztery zbudowane w latach 80.) oraz holowników oceanicznych typu Powhatan (zbudowane w drugiej połowie lat 70.).
Dla stoczni Austal USA to kolejny w ostatnich miesiącach sukces na rynku federalnym. Poza czterema okrętami ratowniczymi dysponuje także zamówieniami na nowy dok pływający dla US Navy oraz ramową umowę na budowę do jedenastu kutrów typu Heritage dla US Coast Guard.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu