Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Francuzi zwodowali pierwszy zaopatrzeniowiec nowej generacji

Wodowanie okrętu zaopatrzeniowego Jacques Chevallier. Fot. Naval Group

29 kwietnia w Saint-Nazaire zwodowano pierwszy z czterech okrętów zaopatrzeniowych BRF, budowanych w ramach programu FLOTLOG (Flotte logistique).

Jacques Chevallier jest pierwszym z serii czterech okrętów klasy BRF (Bâtiment ravitailleur de force, zaopatrzeniowiec floty) przeznaczonych dla francuskiej Marine nationale. 30 stycznia 2019 roku OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia), występująca w imieniu DGA (Direction générale de l'Armement, Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia) zawarła umowę z konsorcjum tymczasowym Naval Group i Chantiers de l’Atlantique na budowę czwórki BRF z terminem dostaw okrętów w latach 2022-2029. To właśnie w stoczni Chantiers de l’Atlantique zwodowano jednostkę prototypową. W ramach podziału prac między konsorcjantami zakład ten wykonuje projekt i realizuje budowę czterech jednostek oraz zapewnia integrację i uruchomienie systemów pokładowych. Natomiast Naval Group jest odpowiedzialna za projektowanie, rozwój i integrację systemu walki oraz systemów przeznaczonych do obsługi śmigłowców, jak też magazynowania i przekazywania amunicji.

Projekt BRF bazuje na okręcie wsparcia logistycznego Vulcano (A 5335), który włoska grupa stoczniowa Fincantieri zbudowała dla Marina Militare. W ramach podwykonawstwa, Fincantieri produkuje też przednie części francuskich „logistyków”. W lutym tego roku zainaugurowali cięcie blach niezbędnych do drugiego okrętu. Budowę prototypowego BRF rozpoczęto w maju 2020 roku. Pierwsze próby morskie Jacquesa Chevalliera rozpoczną się w drugiej połowie 2022 roku, a dostawa tej jednostki planowana jest na pierwszą połowę 2023 roku.

„Logistyki” klasy BRF, które zastąpią zaopatrzeniowce typu Durance, mają za zadanie wspierać okręty bojowe Marine nationale operujące w ramach grup zadaniowych. Zbiornikowce będą przewoziły paliwo, amunicję, części zamienne, a także żywność. Mają również uczestniczyć w misjach wsparcia operacji sojuszniczych.

Jacques Chevallier, nazwany tak na cześć inżyniera morskiego i ojca francuskiego napędu jądrowego, będzie drugim co do wielkości (pod względem wyporności) okrętem francuskiej marynarki wojennej, po lotniskowcu atomowym Charles de Gaulle. Będzie bazował w Tulonie.

Główna charakterystyka okrętów:

- Wyporność pełna: 31 000 ton

- Długość całkowita: 194 m

- Szerokość całkowita: 27,60 m

- Liczba miejsc: 190 osób, w tym 130 członków załogi i 60 pasażerów

- Nośność: 14 870 ton

- Pojemność zbiorników: 13 000 m3

- Łączna moc zainstalowana: 24 MW

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc