Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Położono stępkę ostatniej korwety K130 dla niemieckiej floty

Ceremonia położenia stępki korwety Lübeck. Fot. Twitter/Kommandeur 1. Korvettengeschwader

15 marca w stoczni Naval Vessels Lürssen Peene Werft w Wolgaście koło Świnoujścia położono stępkę przyszłej korwety Lübeck, ostatniej z drugiej piątki okrętów typu K130 przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.

Dziesiąta niemiecka korweta, przyszła Lübeck (F 269), podobnie jak cztery poprzednie okręty drugiej serii typu K130, budowana jest przez konsorcjum celowe ARGE K130. Tworzą je: Fr. Lürssen Werft GmbH Co. KG (lider, obecna nazwa Naval Vessels Lürssen - NVL), thyssenkrupp Marine Systems GmbH i German Naval Yards Kiel GmbH. Stocznie należące do tych spółek podzieliły proces budowy między swoje zakłady. W ramach tej decentralizacji przednie części korwet produkują stocznie Lürssen w Vegesack (dwie) i German Naval Yards Kiel w Kilonii (trzy), zaś wszystkie „połówki” tylne NVL Peene-Werft w Wolgaście. Gotowe kawałki kadłubów są holowane do hamburskiej stoczni NVL Blohm+Voss, w której są łączone w całość w krytym doku. Tam też okręty są wodowane i wyposażane.

Obecnie w Hamburgu trwają przygotowania do prób morskich prototypowej Köln (F 265), której przekazanie Deutsche Marine ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wyposażana na wodzie jest też druga - Emden (F 266). Montaż Karslruhe (F 267) jest w zaawansowanym stadium, zaś stępkę czwartej - Augsburg (F 268) położono w lipcu ubiegłego roku.

Korwety typu K130 drugiej serii będą niemal takie same jak ich poprzedniczki. Zmiany obejmą niektóre sensory, np. system radiolokacyjny Hensoldt TRS-4D wraz z interrogatorem MSSR 2000I zastąpi starszy model TRS-3D. Nowsza będzie też armata - na pierwszej serii zainstalowano działa Leonardo Oto Melara Compact, zdjęte ze ścigaczy rakietowych typu 143, które zastąpiły korwety K130, i wyremontowane. Teraz będą to nowo wyprodukowane Super Rapid. Ponadto korwety obu serii zostaną zintegrowane z trzema systemami wiropłatów bezzałogowych Sea Falcon. Rdzeniem każdego z nich będą śmigłowce bezzałogowe UMS Skeldar V-200, zaś ograniczona liczba systemów spowoduje konieczność ich przenoszenia na okręty pełniące określone misje.

Korweta Lübeck odziedziczy nazwę po - również ostatniej w swojej serii - fregacie typu 122. 17 stycznia bieżącego roku Lübeck (F 214) opuściła swój port macierzysty w Wilhelmshaven, aby po raz ostatni dołączyć do Stałej Grupy Morskiej NATO 2 (SNMG 2) na Morzu Egejskim. Po zakończeniu misji 32-letnia fregata zostanie przygotowana do wycofania z eksploatacji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc