2 lutego Ministerstwo Obrony Indii poinformowało, że piąty okręt podwodny typu Kalvari, przyszły Vagir, rozpoczął próby morskie w dniu 1 lutego. Jednostka jest budowana przez stocznię Mazagon Dock Limited w Mumbaju na zamówienie Marynarki Wojennej Indii.
Według planu okręt ma zostać dostarczony zamawiającemu w bieżącym roku, po serii prób morskich i zdawczo-odbiorczych. Jak podkreśla Ministerstwo Obrony Indii, pomimo pandemii COVID-19, w ubiegłym roku flota odebrała dwa okręty tego typu, które są licencyjną wersją projektu Scorpène, oferowanego na rynkach światowych przez francuski koncern stoczniowy Naval Group. W ramach umowy o wartości 3 mld dolarów, która została zawarta w 2005 roku pomiędzy Ministerstwem Obrony Indii a DCN (obecnie Naval Group), doszło do pełnego transferu technologii, co umożliwiło realizację budowy sześciu jednostek w stoczni Mazagon Dock Limited. Obecnie w służbie znajdują się już cztery z nich.
Okręty typu Kalvari w położeniu podwodnym wypierają 1775 ton przy wymiarach 67,5x6,2x5,8 m. Obecnie nie są wyposażone system napędowy niezależny od powietrza atmosferycznego AIP, ma on zostać zamontowany w czasie prac modernizacyjnych, które są przewidziane w połowie lat 20. Jednostki mogą wystrzeliwać ciężkie torpedy Atlas Elektronik SUT i kierowane pociski przeciwokrętowe MBDA SM39 Exocet Block 2. W dziobowej części kadłuba zainstalowano sześć wyrzutni kalibru 533 mm.
Obecnie w ramach programu budowy kolejnej serii konwencjonalnych okrętów podwodnych, znanym jako Projekt 75I, władze Indii rozważają zamówienie kolejnych sześciu Scorpène.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Polska powina dawno podpisać z Francuzami umowe na budowe okrętów podwodnych Scorpene w Polskich stocznia! Minimum 4 sztuki. Obecnie Polska nie ma okrętów podwodnych🤷♂️Został tylko radziecki orzeł który nadaje się tylko do remontu i którego remontem w Polskich stoczniach zaoferowali również francuzi.