19 stycznia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że decyzja o przyspieszonym wycofaniu średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules z RAF wzbudziła już reakcję potencjalnych kupców.
Zgodnie z deklaracją, zainteresowanie możliwością odkupienia używanych Super Herculesów jest „spore i szerokie”. Zgodnie z planem, ostatni samolot tego typu ma zakończyć służbę w Royal Air Force 31 marca 2023 roku – nie można jednak wykluczyć przyspieszenia tego terminu, co ma związek z harmonogramem przeglądów okresowych i resursów technicznych. Obecnie RAF eksploatuje czternaście C-130J (jednego C-130J oraz trzynaście wydłużonych C-130J-30). Wcześniej Brytyjczycy wycofali z eksploatacji dziesięć „krótkich” C-130J, które w większości zostały już sprzedane innym państwom – pięć kupił Bangladesz, dwa Bahrajn, a jeden Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Dzięki przejrzystości wydawania środków budżetowych wiadomo, że pojedynczy C-130J, który trafił do US Navy kosztować Amerykanów 30 mln USD. Najprawdopodobniej pozostałe Super Herculesy były sprzedawane w podobnej kwocie.
Wiele państw świata szuka okazyjnych możliwości zakupu średnich samolotów transportowych. Obecnie na rynku wtórnym można znaleźć C-130 Hercules poprzednich generacji – m.in. Stany Zjednoczone przekazują bądź sprzedają maszyny w wersji C-130H, które w ostatnich miesiącach trafiły do Rumunii, Jordanii czy Chile. Dotychczas jedynie Brytyjczycy zdecydowali się na wycofanie i wystawienie na sprzedaż swoich C-130J – są to jedne z najstarszych egzemplarzy maszyn tego typu, dodatkowo były intensywnie eksploatowane w czasie działań operacyjnych na całym świecie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu