Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

W cieniu F-35 Szwajcarzy chcą kupić nowe śmigłowce

Śmigłowce AIrbus AS532UL Cougar mają zostać zastąpione do 2030 roku przez wiropłaty nowego typu. Fot. Siły Zbrojne Szwajcarii

3 stycznia media szwajcarskie poinformowały, że obok dyskusji związanej z zakupem floty nowych wielozadaniowych samolotów bojowych Szwajcarzy planują modernizację parku sprzętowego śmigłowców wielozadaniowych.


Powyższy program ma zostać zrealizowany do 2030 roku i może objąć zakup do 24 wiropłatów wielozadaniowych, które zastąpią w stosunku 1:1 obecnie eksploatowane Airbus AS532UL Cougar. Co ciekawe, wśród rozważanych opcji wymienia się także zakup śmigłowców kategorii ciężkiej, które zdaniem części szwajcarskich specjalistów mogłyby lepiej sprawdzać się w działaniach operacyjnych szwajcarskich sił zbrojnych.

Tego typu pomysł wskazuje, że wśród rozważanych opcji Szwajcarzy rozważają także amerykańskie konstrukcje w postaci Boeing CH-47F Chinook Block II oraz Lockheed Martin CH-53K King Stallion. Maszyny tego typu mogłyby być przydatne w działaniach humanitarnych na terenie kraju (szczególnie w okresie zimowym, kiedy Szwajcaria jest nawiedzana przez lawiny) – tego typu sytuacja była znana w państwach alpejskich (dwa CH-53 Stallion kupiła w latach 70. XX wieku Austria, później wycofała je z przyczyn ekonomicznych, a w kolejnych latach na pomoc ofiarom lawin kierowano amerykańskie i niemieckie śmigłowce tego typu).

Drugim argumentem stojącym za zakupem ciężkich śmigłowców transportowych jest rosnące zaangażowanie Szwajcarii w misjach Organizacji Narodów Zjednoczonych. M.in. Szwajcarzy zadeklarowali skierowanie do misji ONZ w Kosowie dwóch wielozadaniowych śmigłowców AS532UL Cougar, które nie są w stanie wykonywać lotów w każdych warunkach atmosferycznych.

Według mediów szwajcarskich, projekt zakupu nowych wiropłatów może zostać uruchomiony najwcześniej w 2024 roku. W przypadku wyboru opcji ciężkich śmigłowców, zakup może objąć około dwunastu egzemplarzy. Nie można wykluczyć, że Szwajcarzy będą obserwować działania Republiki Federalnej Niemiec, gdzie zaplanowano postępowanie przetargowe na 40-60 ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpią obecnie eksploatowane Sikorsky CH-53G Stallion.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc