Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

FEINDEF 2021 - opcjonalnie załogowy ASCOD

GDELS zaprezentował demonstrator technologii opcjonalnie załogowego pojazdu bojowego, zbudowany w oparciu o platformę ASCOD, który może także służyć jako centrum dowodzenia bezzałogowymi pojazdami lądowymi. Fot. Revista Ejércitos

Podczas rozpoczętej 3 listopada wystawy przemysłu obronnego FEINDEF 2021 w Madrycie spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) zaprezentowała demonstrator technologii opcjonalnie załogowego pojazdu gąsienicowego ASCOD.

Demonstrator powstał w zakładzie GDELS-Santa Bárbara Sistemas na bazie platformy ASCOD w odmianie dla Wielkiej Brytanii. Ma być odpowiedzią na wymagania stawiane przez Ministerstwo Obrony Królestwa Hiszpanii przed perspektywicznymi wozami bojowymi. Pojazd został wyposażony w systemy umożliwiające mu poruszanie się w trybie bezzałogowym (zdalnie sterowanym lub autonomicznym), jak również klasycznie w trybie załogowym. Powstał w celu zademonstrowania możliwości budowy stosunkowo ciężkich pojazdów opcjonalnie załogowych i bezzałogowych przez GDELS, ale nie tylko ‒ wóz wyposażono w kilka stanowisk, które mogą zajmować operatorzy kontrolujący bezzałogowe pojazdy lądowe. Wówczas pojazd może pełnić funkcję wozu dowodzenia dla zespołu maszyn bezzałogowych. Na razie brak informacji o innych modyfikacjach wprowadzonych w konstrukcji czy wyposażeniu. Wiadomo jednak, że ubezzałogowiony ASCOD przeszedł już wstępne testy, realizowane we współpracy z hiszpańskimi ośrodkami akademickimi, np. INSIA (Instituto Universitario de Investigación del Automóvil, pol. Instytut Badań Motoryzacji Uniwersytetu Technicznego w Madrycie). Nie jest też pierwszym wozem bezzałogowym/opcjonalnie załogowym zbudowanym w oparciu o platformę ASCOD.

Dalszy rozwój platformy ASCOD jest niezbędnym krokiem dla GDELS, jest ona bowiem produktem flagowym europejskiej gałęzi General Dynamics Land Systems i jako taka jest oferowana wielu państwom (np. Słowacji czy Czechom), a ponadto w oparciu o tę konstrukcję lub jej elementy powstały prototypy pojazdów oferowanych US Army w ramach programów MPF (czołg lekki dla sił aeromobilnych) i OMFV (następca bwp M2 Bradley). Tymczasem ze względu na problemy techniczne i opóźnienia realizacji programu Ajax w Wielkiej Brytanii konstrukcja nie ma ostatnio najlepszych notowań ‒ prezentacja nowych wariantów może je wyraźnie poprawić.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc