29 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu wieloletniej umowy z korporacją General Electric w sprawie produkcji i dostaw silników F110-GE-129, które mają stanowić źródło napędu wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15EX Eagle II.
Październikowy kontrakt opiewa na kwotę 136,5 mln USD i zakłada dostawę 29 silników F110-GE-129. Jest to druga transza jednostek napędowych - ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku i mają być wykorzystywane w drugiej transzy samolotów F-15EX Eagle II, które mają zostać zamówione w liczbie 12 egzemplarzy. Dodatkowo umowa obejmuje siedem pakietów opcjonalnych, które łącznie zwiększa liczbę dostarczonych silników do 329 sztuk. Globalna wartość kontraktu to 1,6 mld USD, a dostawy mają zostać zakończone do końca czerwca 2031 roku.
Pierwsza transza silników F110-GE-129 została zamówiona w czerwcu 2020 roku, a dostawy rozpoczęły się już we wrześniu. Pozwoliło to na pełne skompletowanie dwóch premierowych F-15EX Eagle II dla US Air Force.
Jak wskazuje Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, Boeing ma dostarczyć w ciągu najbliższych dziesięciu lat 144 samolotów F-15EX Eagle II. Dotychczas producent otrzymał kontrakt na dostawę wstępnej partii ośmiu egzemplarzy – w bieżącym roku Boeing dostarczył pierwsze dwa, które są intensywnie badane. Nie można wykluczyć, że liczba samolotów ulegnie zwiększeniu, gdyż Departament Obrony rozważa zakup kolejnej dużej partii w celu zastąpienia obecnie eksploatowanych wielozadaniowych F-15E Strike Eagle.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu