28 października rząd Szwecji poinformował o pozytywnym zatwierdzeniu wniosku Sił Zbrojnych tego kraju w sprawie zakupu samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab Globaleye. Powyższy krok oznacza, że obie strony rozpoczną negocjacje związane z ustaleniem warunków kontraktu.
Decyzja rządu szwedzkiego to odpowiedź na wniosek, który został skierowany 1 października. Według prasy lokalnej, odpowiednie środki budżetowe zostały już zarezerwowane – dotychczas nie poinformowano publicznie ile samolotów może obejmować kontrakt.
Siły Powietrzne Szwecji eksploatują obecnie dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340 wyposażone w radar Erieye. Pierwszy z nich został dostarczony przez koncern Saab w 1996 roku. Łącznie Szwedzi zamówili sześć egzemplarzy, jednak cztery z nich zostały wycofane i zaoferowane na sprzedaż. Najprawdopodobniej zakup Globaleye pozwoli na zastąpienie starych Saabów 340, a także rozpoznawczych dwóch rozpoznawczych Gulfstream IV – wpisuje się to w koncepcję ograniczenia kosztów eksploatacji i liczebności typów statków powietrznych w lotnictwie wojskowym tego kraju.
System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających. Obecnie jedynym użytkownikiem są Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dlaczego nie zrobimy swojego AWACSa na płatowcu M28 z radarami od PIT Radwar? To wszystko jest w zasięgu.