Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykański prezent dla Chile w komplecie

Stany Zjednoczone dostarczyły drugi egzemplarz samolotu C-130H Hercules Chile. Podobnie jak w przypadku Polski, maszyna pochodzi z nadwyżek sprzętowych US Air Force. Fot. Ambasada Stanów Zjednoczonych w Chile

26 października Ambasada Stanów Zjednoczonych w Chile poinformowała, że dzień wcześniej w bazie lotniczej Pudahuel znajdującej się w prowincji Santiago odbyła się uroczystość formalnego przekazania Siłom Powietrznym tego kraju drugiego (i jednocześnie ostatniego) średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130H Hercules przekazanego przez rząd Stanów Zjednoczonych.

W ramach procedury EDA (Excess Defense Articles) amerykańska administracja zaoferowała Chile dwa używane C-130H Hercules. Pierwszy z nich przebazowano do nowego właściciela w maju bieżącego roku. W lotnictwie wojskowym tego kraju mają zastąpić dwa stare C-130B Hercules i dołączą do innych C-130H. W okresie styczeń 2019-czerwiec 2020 rząd Stanów Zjednoczonych skierował propozycje darmowego przejęcia, poprzez procedurę EDA, do takich państw jak: Tunezja (2 egzemplarze), Rumunia (1), Filipiny (2), Maroko (2), Jordania (3), Kolumbia (2), Polska (5) i Chile (2).

Obecnie w realizacji znajduje się m.in. projekt dostaw pięciu C-130H Hercules do Polski. Pierwszy egzemplarz dla Sił Powietrznych rozpoczął proces rozkonserowania w sierpniu bieżącego roku. Zgodnie z planem ma wykonać przelot dostawczy do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, gdzie przejdzie okresowy przegląd strukturalny PDM. Jak poinformował redakcję ZBiAM podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, realizacja przeglądów strukturalnych PDM (Programmed Depot Maintenance) na samolotach C-130H planowana jest do przeprowadzenia jako zadanie dotyczące podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PiBP). W związku z powyższym przed rozpoczęciem bezpośrednich negocjacji z potencjalnym wykonawcą ww. prac w pierwszej kolejności musi zakończyć się procedura w zakresie kwalifikowania i oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa w stosunku do tego zamówienia. Dodatkowo nadal nierozwiązana, oficjalnie, jest kwestia docelowej konfiguracji darowanych Polsce samolotów. Jak wskazuje Inspektorat Wsparcia SZ, określenie docelowej konfiguracji w jakiej mają być eksploatowane samoloty C-130H w lotnictwie SZ, a tym samym podjęcie decyzji dotyczącej potrzeby przeprowadzenia potencjalnej modyfikacji/modernizacji ww. samolotów oraz ustalenie jej zakresu leży w kompetencjach Zarządu Wojsk Lotniczych ISP DG RSZ.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc