Podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA Annual Meeting & Exhibition 2021 gen. bryg. Glenn Dean (oficer wykonawczy ds. systemów pojazdów lądowych US Army) poinformował, że wznowiono prace związane z wyposażeniem bojowego wozu piechoty M2 Bradley w aktywny system samoobrony.
System Iron Fist izraelskiej firmy IMI/Elbit, wybrany jako tymczasowy aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill do bwp M2 Bradley (ale też np. przez Wojska Lądowe Królestwa Niderlandów do CV9035NL oraz Australii do Boxerów CRV i przyszłych bwp), miał przejść większość wymaganych testów. W ich trakcie Iron Fist miał skutecznie zwalczyć zagrożenia ok. 400 razy, w tym niektóre próby dotyczyły zwalczania dwóch celów (ppk, pociski z granatników i inne) jednocześnie. System wykazał się skutecznością wynoszącą ok. 90%, a wśród zalet miał wykazać np. na tyle duży stopień destrukcji przechwyconego pocisku, że ryzyko odniesienia uszkodzeń od jego pozostałości jest stosunkowo niewielkie. Po zakończeniu prób, co planowane jest na drugi kwartał roku podatkowego 2022, rozpoczną się właściwe prace integracyjne i testy prowadzone przez użytkownika. Według gen. Deana, zespół zajmujący się tym zagadnieniem czeka tylko na wydanie niezbędnych zgód przez US Army i Kongres (a ponadto na udzielenie wsparcia finansowego ‒ obecnie w budżecie na rok podatkowy 2022 nie ma środków na realizację programu) oraz na dostarczenie koniecznych do realizacji dalszych prac materiałów. W prace integracyjne zaangażowany ma być producent systemu Iron Fist, Elbit Systems, a także General Dynamics Ordnance and Tactical Systems. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z obecnymi oczekiwaniami, wyposażanie bwp M2 Bradley w system Iron Fist rozpocznie się w roku podatkowym 2023. Tym samym program zanotuje kilkuletnie opóźnienie ‒ w 2018 r. przewidywano, że do końca roku podatkowego 2020 Bradleye należące do jednego pancernego brygadowego zespołu bojowego zostaną wyposażone w aktywne systemy samoobrony. Na opóźnienie wpłynął zarówno brak środków, jak i problemy techniczne, związane z początkowo niedostateczną niezawodnością Iron Fist, a także niedoborami energii elektrycznej czy małymi rozmiarami wieży bwp M2.
Przy okazji gen. Dean wspomniał, że o ile US Army otrzymała Trophy HV do czołgów rodziny M1 (system firmy Rafael ADS zamontowano na czołgach M1A2 SEPv2 i SEPv3), o tyle nie wiadomo, co z analogicznym systemem klasy hard-kill dla kołowych transporterów Stryker. Pierwotnie pojazdy te miały być wyposażone w system Artis Iron Curtain, lecz firma zrezygnowała z jego rozwoju. Później rozważano wprowadzenie np. Rheinmetall ADS i Trophy MV, lecz wyboru nie dokonano. US Army nie spieszy się z wyborem z prozaicznych przyczyn ‒ nie ma obecnie środków na realizację tego programu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jak najszybciej powinno się u nas wznowić prace nad własnym polskim systemem ASOP a takie prace były prowadzone przed laty, wstępne testy poligonowe były z tego co widziałem całkiem obiecujące. Obowiązkowo integracja z BWP Borsuk, na nowe czołgi podstawowe czy to w ramach programu Wilk lub po ewentualnej zgodzie Amerykanów integrację w polskich firmach z Abramsami, lecz to ostatnie jest wątpliwe. Niemniej jednak to wielka szansa dla naszej zbrojeniówki, wieloletnie zamówienia w krajowym przemyśle, gdyby rychle podjęto decyzje co co wznowienia prac i finansowania tego projektu zwiększającego bezpieczeństwo załóg tych pojazdów.
Odnośnie tego stwierdzenia, iż przy integracji ASOP "Iron Fist" z Bradley'em M2, pojawiały się pewne problemy techniczne "w początkowej niedostatecznej niezawodności" --- wymaga wyjaśniającego komentarza. JEDYNE problemy techniczne wynikały TYLKO i JEDYNIE z całkowicie niewystarczającej i niedostatecznej wydolności systemów dostarczających energię elektryczną w M2 Bradley'ach. Po prostu amerykańscy inżynierowie i technicy sami NIE radzili sobie ze znaczącym zwiększeniem mocy alternatorów oraz pojemności akumulatorów w Bradley'ach, potrzebnych do obsługi "Iron Fist", lub jakiegokolwiek innego ASOP'u u M2 Bradley. A jednocześnie nie prosili oni izraelskich inżynierów ELBIT'u / IMI o pomoc, i marnowali w ten sposób pieniądze z przeznaczonego na budżetu, i przede wszystkim, to marnowali czas, powodując wielkie opóźnienia tego programu. W prawie identycznej sytuacji, to inżynierowie szwedzkiego Hägglunds AB, i inżynierowie ELBIT'u / IMI, to współpracowali że sobą bardzo ściśle przy integracji identycznego "Iron Fist" z prawie "siostrzanym" w stosunku do M2 wozu bojowego CV90 dla Armii Niderlandzkiej. I obyło się to WTEDY BEZ najmniejszych "problemów technicznych", oraz BEZ ŻADNYCH opóźnień, i BEZ ŻADNYCH przekroczeń budżetu.......
.... pieniądze z przeznaczonego na TO budżetu .....
To co ty tutaj wypisujesz, "AmxPL", to są JEDYNIE CZYSTE oraz totalne mrzonki !!!! Rozwinięcie JAKIEGOKOLWIEK FUNKCJONUJĄCEGO systemu ASOP to wymaga co najmniej 10:ciu lat !!!! (I ja to nie mówię tutaj o jakichś ukraińskich czystych śmieciach, typu "Zasłon"!!!).... Teraz, to w obliczu tego realnego oraz śmiertelnego, i praktyczniejsze i prawie natychmiastowego zagrożenia ze strony wojsk Federacji Rosyjskiej, to JEDYNE TO, co pozostało Armii Polskiej, to jest, i to w trybie całkowicie natychmiastowym, zakup gotowych na 100% systemów "z półki". A JEDYNE takie DWA na 100% absolutnie funkcjonujące systemy ASOP, które w tej chwili egzystują, i to na CAŁYM świecie, i są gotowe do natychmiastowych dostaw, to są Rafael'a "TROPHY", oraz, ELBIT'u / IMI "Iron Fist".......
Do "AmxPL" : Piszesz tutaj o rozwoju polskich systemów ASOP. Na długą metę to owszem, jednakże na tę OBECNĄ sytuację, czyli na TERAZ, to jest to całkowicie nierealistyczne. Weź ty tutaj pod uwagę, iż rozwój całkowicie FUNKCJONUJĄCEGO systemu ASOP (a nie jakichś "niedorobionych" prototypów, lub czystych śmieci typu np. ukraińskiego "Zasłon'a"!!), to trwa co najmniej 10 lat. A tego czasu to Polska Armia absolutnie NIE MA. Stoimy w obliczu śmiertelnego i natychmiastowego zagrożenia ze strony armii Federacji Rosyjskiej, dobrze uzbrojonej, dobrze wyszkolonej, oraz dysponującej absolutnie przeważającą siłą uderzeniową. I dlatego wszystkie te nowoczesne czołgi oraz transportery opancerzone Wojska Polskiego to trzeba natychmiast wyposażyć w najwyższej światowej klasy, funkcjonujące ASOP'y. I to wtedy prosto "z półki" --- nie ma już teraz niestety więcej czasu na cokolwiek innego.... A JEDYNE OBECNIE funkcjonujące, najwyższej klasy i najwyższej jakości ASOP'y na świecie, które można TERAZ pozyskać prosto "z półki", i to we względnie dużych ilościach, to są Rafael'a "TROPHY", oraz ELBIT'u / IMI "IRON FIST".......
Do "AmxPL" : Piszesz tutaj o rozwoju polskich systemów ASOP. Na długą metę to owszem, jednakże na tę OBECNĄ sytuację, czyli na TERAZ, to jest to całkowicie nierealistyczne. Weź ty tutaj pod uwagę, iż rozwój całkowicie FUNKCJONUJĄCEGO systemu ASOP (a nie jakichś "niedorobionych" prototypów, lub czystych śmieci typu np. ukraińskiego "Zasłon'a"!!), to trwa co najmniej 10 lat !!!! A tego czasu to Polska Armia absolutnie NIE MA. Stoimy w obliczu śmiertelnego i natychmiastowego zagrożenia ze strony armii Federacji Rosyjskiej, dobrze uzbrojonej, dobrze wyszkolonej, oraz dysponującej absolutnie przeważającą siłą uderzeniową. I dlatego wszystkie te nowoczesne czołgi oraz transportery opancerzone Wojska Polskiego to trzeba natychmiast wyposażyć w najwyższej światowej klasy, funkcjonujące ASOP'y. I to wtedy prosto "z półki" --- nie ma już teraz niestety więcej czasu na cokolwiek innego.... A JEDYNE OBECNIE funkcjonujące, najwyższej klasy i najwyższej jakości ASOP'y na świecie, które można TERAZ pozyskać prosto "z półki", i to we względnie dużych ilościach, to są Rafael'a "TROPHY", oraz ELBIT'u / IMI "IRON FIST".......