11 października koncern Airbus poinformował, że flota wielozadaniowych śmigłowców UH-72 Lakota przekroczyła granicę miliona godzin spędzonych w powietrzu. Powyższy wynik został osiągnięty w ciągu 15 lat eksploatacji, stale rozbudowywanej floty wiropłatów powyższego typu.
Powyższa informacja została upubliczniona w czasie salonu AUSA (Association of the United States Army), który odbywa się w stolicy Stanów Zjednoczonych – Waszyngtonie. Pierwsze UH-72 Lakota zostały dostarczone do armii tego kraju w 2006 roku. Był to wynik zwycięstwa w postępowaniu przetargowym, które zakładało zakup wielozadaniowego wiropłata, który będzie wykorzystywany do różnorodnych zadań o charakterze pomocniczym. Z tego też względu UH-72 nie dysponują rozbudowanym wyposażeniem pokładowym czy środkami samoobrony.
Dzięki zakupom oraz dostawom możliwe było wycofane z linii starzejących się Bell UH-1 Iroquis oraz przeniesienie Lockheed Martin UH-60 Black Hawk do bardziej wymagających zadań. W ciągu lat UH-72 Lakota, będące zmilitaryzowaną i zamerykanizowaną wersją popularnego H145, trafiły do licznych jednostek lotniczych armii Stanów Zjednoczonych - wśród zadań, które wykonują można wymienić szkolenie pilotów, transport sprzętu i personelu, przewóz poszkodowanych oraz ważnych osobistości. Dodatkowo służą także do wsparcia służb porządku publicznego. Obecnie Airbus realizuje dostawy zmodernizowanej wersji UH-72B Lakota, która charakteryzuje się zastosowaniem m.in. pięciołopatowego wirnika nośnego.
Pomimo pomocniczej funkcji, UH-72 Lakota został dotychczas wyprodukowany w liczbie blisko 500 egzemplarzy seryjnych – wszystkie powstają w zakładach koncernu Airbus w Stanach Zjednoczonych mieszczących się w Columbus w stanie Missisipi. Ich użytkownikami są jednostki Gwardii Narodowej, armii amerykańskiej, a także lotnictwo morskie tego kraju i jedyny klient eksportowy – Tajlandia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu