Ostatnie dni września to ciekawy okres dla koncernu Boeing oraz programu produkcji ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook. W ciągu trzech dni producent podpisał bowiem trzy umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych o łącznej wartości 488 mln USD.
Pierwsza z nich, zawarta 28 września, ma wartość 68 mln USD i dotyczy realizacji najnowszego kontraktu eksportowego, jakim jest dostawa czternastu CH-47F Chinook Block II do Wielkiej Brytanii. Główny kontrakt produkcyjny został zawarty w czerwcu bieżącego roku. Wrześniowa umowa obejmuje z kolei zaprojektowanie i dostarczenie nowych elementów zgodnie z wymaganiami strony brytyjskiej. Prace mają zostać zrealizowane do końca 2026 roku, a w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie.
Dzień później Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, za kwotę 29 mln USD, uruchomił zakup części przeznaczonych dla 2. partii produkcyjnej śmigłowców CH-47F Chinook Block II dla armii Stanów Zjednoczonych. Powyższe prace mają zostać zrealizowane do końca marca 2024 roku. Jest to ciekawa informacja, gdyż dotychczas brakowało danych o decyzji dotyczącej losów programu. Część decydentów w Waszyngtonie rozważała wstrzymanie projektu i skierowanie funduszy budżetowych na nową generację wiropłatów.
30 września z kolei Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisali umowę o wartości 391 mln USD w sprawie gruntownej przebudowy pięciu CH-47F Chinook. Powyższe zlecenie ma zostać zrealizowane do końca września 2025 roku, jednak dotychczas nie zostały uruchomione żadne środki budżetowe. Są to najprawdopodobniej pierwsze maszyny, które zostaną przebudowane do nowego standardu – Kongres Stanów Zjednoczonych przyznał środki w kwietniu bieżącego roku. Wówczas także Departament Obrony rozpoczął drugą serię prób prototypowych śmigłowców Block II, które miały dać ostateczną odpowiedź czy kontynuować program.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu