Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

315 mln dolarów na integrację lotniskowca John F. Kennedy z F-35C Lightning  II

Znajdujący się w budowie przyszły USS John F. Kennedy. Fot. Huntington Ingalls Industries

2 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy ze stocznią Newport News Shipbuilding należącą do koncernu Huntington Ingalls Industries w sprawie realizacji prac związanych z integracją budowanego tam lotniskowca z napędem jądrowym John F. Kennedy z samolotami Lockheed Martin F-35C Lightning  II.

Kontrakt o wartości 315 mln dolarów ma zostać zrealizowany do końca czerwca 2024 roku. W momencie podpisania umowy uruchomiono pierwszą transzę środków w wysokości 14 mln dolarów. Przedsięwzięcie ma związek ze zmianą koncepcji procedur odbioru okrętu, który już w momencie dostawy do US Navy ma być przystosowany do współdziałania z wielozadaniowymi samolotami bojowymi Lockheed Martin F-35C Lightning II. Obecnie przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest gotowy w 76%. Podobnie jak prototyp serii - USS Gerald R. Ford (CVN 78) - został zamówiony bez zmian konstrukcyjnych umożliwiających eksploatację wspomnianych maszyn.

Wśród najważniejszych modyfikacji potrzebnych do operacji lotniczych z wykorzystaniem Lightningów II wymienia się modyfikację systemów przekazywania i dystrybucji danych, które mogą być dostarczane przez ten typ samolotów, procedury wymagają nowych pomieszczeń o ograniczonym dostępie dla załóg lotniskowców. Deflektory gazów wylotowych muszą otrzymać nowe powłoki chroniące je przed wyższą temperaturą gazów, które wydobywają się z silników odrzutowych w czasie procedury startu z użyciem katapulty. Dodatkowo część powierzchni pokładu startowego musi otrzymać zmodyfikowane powłoki termiczne, które mają umożliwić bezpieczną eksploatację samolotów transportowych pionowego startu i lądowania CMV-22B Osprey, ponieważ tylko one są w stanie dostarczać na lotniskowce moduły silników Pratt & Whitney F135 napędzających F-35.

Obecnie US Navy prowadzi prace nad modernizacją lotniskowców, które są w służbie. Ma to związek z planowanym wdrożeniem samolotów F-35C do eksploatacji liniowej. Pierwszym z nich, który zakończył już pełny proces i ma w 2021 r. wyruszyć w rejs operacyjny z F-35C i CMV-22B na pokładzie, będzie USS Carl Vinson (CVN 70).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc