12 września na pokładzie zacumowanej na Tamizie (w ramach trwającego salonu DSEI) brytyjskiej fregaty HMS Iron Duke podpisano trójstronne porozumienie, w ramach którego Siły Morskie Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut) pozyskają nowoczesny system ratowniczy dla załóg okrętów podwodnych - SRS (Submarine Rescue System).
Podpisane porozumienie zawarto pomiędzy indonezyjskim koncernem PT. BTI INDO Tekno (BTI Defence) a dwoma brytyjskimi firmami: Submarine Manufacturing and Products Ltd (SMP) oraz Houlder Ltd. Jego wartość szacowana jest na 100 mln USD. Jest ono wynikiem zawarcia 1 września umowy pomiędzy wspomnianym już BTI Defence a Ministerstwem Obrony tego wyspiarskiego państwa na dostawę nowoczesnego, i co najważniejszego, kompleksowego systemu umożliwiającego ratowanie życia załogi okrętu podwodnego, który nie może się wynurzyć. Tym samym konieczne jest pozyskanie systemu wraz z zespołem komór dekompresyjnych, a także głębokowodnym pojazdem ratowniczym (SRV) oraz platformy morską, która pełnić będzie zadania statku matki.
Na dostawcę SRS firma PT. BTI INDO Tekno zdecydowała się wybrać brytyjski koncern SMP, podczas gdy platformę zaprojektują inżynierowie z firmy Houlder. Statek powstanie z kolei w należącej do BTI stoczni, już w Indonezji.
W ramach wspomnianego porozumienia w ciągu trzech najbliższych lat SMP dostarczy stronie indonezyjskiej głębokowodny pojazd ratowniczy SRV-F Mk3 wraz z systemem transferu ludzi pod ciśnieniem TUP (Transfer Under Pressure), zespołem komór dekompresyjnych, a także systemem awaryjnej wentylacji i dekompresji SEVDS (Submarine Emergency Ventilation and Decompression System).
SRV-F Mk3 zaprojektowany został zgodnie z filozofią „One Out, All Out”, co oznacza, że w jednym zejściu do okrętu podwodnego może zabrać na pokład do 50 osób, czyli całą załogę eksploatowanych przez TNI-AL okrętów podwodnych typu Nagapasa (południowo koreański typ KSS-I, trzy okręty w służbie od 2017 roku, trzy kolejne zamówione w 2019 roku). Wartość ta jest niespotykana na skalę światową, dla porównania wykorzystywany w ramach systemu NSRS (NATO Submarine Rescue System) głębokowodny pojazd ratowniczy zdolny jest pomieścić zaledwie 15 rozbitków, brytyjski LR 5 na pokład zabierze o jednego więcej, natomiast LR 7 może uratować jednocześnie do 18 osób. Dotychczas największą „pojemnością” dysponował szwedzki URF (Ubåtsräddningsfarkost), który na pokład zabrać może nawet 35 rozbitków.
Podobnie jak inne pojazdy tego typu na świecie także i SRV-F przystosowany jest do transportu drogą powietrzną dzięki czemu możliwe jest zredukowanie czasu niezbędnego do podjęcia działań ratowniczych tzw. TTFR (Time To First Rescue). SRV-F Mk3 może bezpiecznie operować na głębokościach do 500 m, a dzięki kołnierzowi (zgodnemu z normą NATO ANEP MNEP 85/85.1) możliwe jest przycumowanie do okrętu podwodnego pod kątem do 45˚. Także specjalny zespół komór dekompresyjnych został dobrany pod kątem możliwości zapewnienia odpowiedniej kuracji 50 osobom jednocześnie. Wspomniany już SEVDS umożliwia z kolei utrzymanie na pokładzie okrętu podwodnego właściwego składu mieszanki oddechowej do czasu, gdy możliwa będzie ewakuacja załogi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu