4 grudnia w stoczni Alexandria Shipyard w Aleksandrii zwodowano fregatę Sajm Al-Jabbar (910) typu MEKO A-200EN budowaną dla sił morskich Egiptu (El-Quwwāt el-Bahareya el-Miṣriyya).
Zwodowana fregata jest pierwszą, którą egipska stocznia zbudowała na licencji udzielonej przez niemiecki koncern stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems (tKMS), a jednocześnie czwartą i ostatnią jaka została zamówiona przez stronę egipską. Uroczystość wodowania została zorganizowana w trakcie trwającego, w okresie od 4 do 7 grudnia, międzynarodowego salonu obronnego EDEX 2023 (Egypt Defence Expo). Najważniejszym gościem obecnym na wodowaniu był bez wątpienia Abd al-Fattah Sa’id Husajn Chalil as-Sisi szósty i obecny prezydent Arabskiej Republiki Egiptu.
Umowę na budowę czterech fregat typu A-200EN, o wartości 2,7 mld USD, Egipski rząd podpisał z niemieckim koncernem tKMS w listopadzie 2018 roku. Zgodnie z jego postanowieniami trzy okręty miały zostać zbudowane w Niemczech podczas gdy ostatnią fregatę miano zbudować już w kraju zamawiającego. Podwykonawcą tKMS odpowiedzialnym za budowę kadłubów nowych jednostek była mająca swoją siedzibę w Bremerhaven stocznia Stahlbau Nord GmbH. Następnie jednostki przeholowywane były do stoczni tKMS w Kilonii gdzie były ostatecznie wyposażane. Palenie blach dla prototypowego Al-Aziz (904) rozpoczęto we wrześniu 2019 roku, stępkę położono w 2020 roku a wodowanie miało miejsce pod koniec kwietnia 2021 roku. Przekazanie okrętu odbiorcy nastąpiło 14 października 2022 roku (https://zbiam.pl/thyssenkrupp-marine-systems-przekazal-fregate-egiptowi). Do swojego miejsca stałej dyslokacji (MSD) w bazie morskiej w Aleksandrii okręt dotarł 2 listopada 2022 roku. Położenie stępki drugiego okrętu, przyszłego Al-Qahhar (905) miało miejsce w marcu 2020 roku a wodowanie odbyło się we wrześniu 2021 roku. Przekazanie Egiptowi nastąpiło 26 maja 2023 roku (https://zbiam.pl/druga-fregata-meko-a-200en-przekazana-egiptowi/). Trzecia i zarazem ostatnia jednostka budowana w Niemczech Al-Qadeer (909) przechodzi obecnie próby morskie. Projekt fregat typu A-200EN powstał w niemieckim biurze projektowym Blohm+Voss (B+V). Nowe egipskie okręty legitymują się wypornością pełna 3700 ton przy wymiarach kadłuba 118,0 x 14,8 x 4,3 m. Napęd został skonfigurowany w, opracowanym przez B+V, unikalnym układzie CODAG WARP (Water jet And Refined Propeller). Cechą tego rozwiązania jest połączenie dwóch śrub napędowych o skoku zmiennym, oraz zabudowanego centralnie w linii symetrii okrętu pędnika wodnostrumieniowego. Składają się na niego dwa silniki wysokoprężne MTU 16V 1163 TB93 o mocy po 5920 kW oraz pojedyncza turbina gazowa GE LM2500 o mocy 20000 kW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 28 węzłów i ekonomicznej 16 węzłów (przy której można pokonać 7200 Mm). Uzbrojenie artyleryjskie składa się z pojedynczej 127/64 mm armaty Leonardo w odmianie LW oraz czterech zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych (RWS) typu Oerlikon Searanger kal. 20 mm. Uzbrojenie ofensywne składa się z kolei z ośmiu kontenerów transportowo – startowych dla kierowanych pocisków przeciwokrętowych (kpp) typu MBDA Exocet MM40 Block 3. Zwalczanie środków napadu powietrznego realizowane będzie z kolei przez 32 pociski MBDA VL-Mica w odmianie NG (druga generacja pocisków m.in. z nowym matrycowym czujnikiem podczerwieni, egipskie okręty są ich pierwszymi nosicielami). Zwalczanie okrętów podwodnych może być realizowane z wykorzystaniem śmigłowca (na okręcie znajduje się zarówno lądowisko jak i hangar) oraz, w bezpośredniej bliskości okrętu, przez torpedy lekkie MU90 wystrzeliwane z dwóch podwójnych wyrzutni. Głównym systemem radiolokacyjnym jest trójwspółrzędny, pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) radar Thales NS-110 4D (https://zbiam.pl/nowy-radar-z-portfolio-thalesa-trafi-na-brytyjskie-fregaty).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu