11 kwietnia Thales poinformował, że fregaty typu 31 Inspiration budowane dla brytyjskiej Royal Navy, jako główny system radiolokacyjny otrzymają radar NS110.
System radiolokacyjny Thales NS110 jest najnowszym członkiem rodziny, eksploatowanych od 2017 roku, radarów NS100. Pierwszy egzemplarz zakończył z powodzeniem etap prób zakładowych dopiero pod koniec lutego bieżącego roku, co ciekawe ich realizacji przyglądała się delegacja brytyjskiego koncernu Babcock International (producenta wspomnianych okrętów) oraz brytyjskiego Ministerstwa Obrony.
Radary z rodziny NS 100 to stosunkowo udane, trójwspółrzędne radary przeznaczone do wykrywania obiektów nawodnych i powietrznych. Co ciekawe, są one określane jako 4D, gdzie owym czwartym parametrem jest zdaniem Thalesa i nie tylko, pomiar prędkości kątowej, czyli coś co potrafi każdy radar, nie tylko 3D, ale i 2D... Oczywiście jest to zabieg czysto marketingowy i nic więcej, ale warto o tym pamiętać. NS 110 nie występuje jeszcze oficjalnie w portfolio koncernu, niemniej ze względu na przynależność do jednej rodziny założyć można, że podobnie jak inne konstrukcje tj. NS100 oraz NS200 pracuje w paśmie E/F (2-4 GHz), a jego zasięg oscylować będzie pomiędzy 280 a 320 km (w przypadku wykrywania obiektów powietrznych) i 80 km dla celów morskich. Tym samym zajmie on miejsce pomiędzy NS 100 (zasięg do 280 km) a NS 200 (400 km). Także wielkości dwuścianowego zespołu antenowego, w którym anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) zblokowane zostały plecami do siebie, nowego radaru można być pewnym w niemal 100%, jest ona bowiem standardowa dla obu wcześniej wspomnianych starszych konstrukcji, i legitymuje się wymiarami 3,3 x 3,1 m. Jak przystało na nowoczesny system radiolokacyjny w konstrukcji modułów nadawczo odbiorczych (T/R) tych anten wykorzystano azotek galu (GaN). Zapewnia to wysoką czułość radaru, a dzięki zaimplementowaniu stosownych algorytmów, także i wysoką skuteczność w śledzeniu całego spektrum celów - od legitymujących się niewielką skuteczną powierzchnią odbicia radiolokacyjnego, poruszających się z niewielką prędkością aparatów bezzałogowych (UAV - Unmanned Aerial Vehicle) po bardzo szybkie, poruszające się tuż nad powierzchnią wody, kierowane pociski przeciwokrętowe. NS 110 jest w stanie śledzić i jednocześnie powyżej 1000 celów powietrznych, określając przy tym ich podstawowe parametry ruchu. Wynosząca z kolei 30 obr./min prędkość obrotu zespołu antenowego umożliwi odświeżanie aktualnie panującej sytuacji taktycznej wokół okrętu z dwusekundowymi interwałami.
Thales podkreśla wysoka odporność radarów z rodziny NS100/200 na oddziaływanie systemów przeciwdziałania elektronicznego ECCM (Electronic Counter Counter Measures), co powoduje, że mogą one pracować efektywnie także w środowisku wysokiego nasycenia środkami walki elektronicznej. Systemy z tej rodziny, zatem także i NS110 poza realizowaniem dozoru sytuacji powietrznej i nawodnej wokół platformy są w stanie także wypełniać zadania systemów kierowania ogniem zarówno systemów artyleryjskich, jak i naprowadzania półaktywnych pocisków rakietowych przesyłając do nich stosowne poprawki w trakcie lotu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
W tym momencie trzeba zadać ważne pytania. Taki wybór może mieć wpływ na ostateczną konfigurację polskiej fregaty w programie "Miecznik"? Staramy się o maksymalną unifikację z projektem brytyjskim, czy tworzymy unikalną polską wersję? Niby już wybraliśmy NS50 w paśmie X, ale na stole są minimum trzy propozycje...