12 lipca Ministerstwo Obrony Włoch poinformowało o zmianie koncepcji wyboru i zakupu następców dla czterech obecnie eksploatowanych wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-767A.
Dotychczasowe dokumenty zakładały, że Rzym zdecyduje się na bezprzetargowy zakup sześciu KC-46A Pegasus. W ramach rozliczenia Boeing miał odebrać cztery KC-767A, które są obecnie intensywnie eksploatowane w misjach na całym świecie (w ubiegłym roku przekroczyły nalot 40000 godzin). Ostatecznie powyższy pomysł został wstrzymany „ze względu na zmienione i nieprzewidziane potrzeby”. Nieoficjalnie mowa o problemach z harmonogramem dostaw oraz kosztami zakupu.
W ramach nowego projektu, jeszcze w bieżącym roku, Włosi mają ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące wyboru dostawcy nowych samolotów transportowo-tankujących. Jak wskazują media, może to być kolejna konfrontacja dwóch dostawców – Boeinga (KC-46A Pegasus) oraz Airbusa (A330MRTT).
Dotychczas amerykański producent odniósł dwa sukcesy eksportowe – KC-46A Pegasus zostały sprzedane (poprzez procedurę FMS) do Japonii (dostawy w toku) oraz Izraela. Z kolei Airbus, poza Stanami Zjednoczonymi, zaczyna dominować na rynku – A330MRTT (w postępowaniach przetargowych) wygrywają z amerykańską konkurencją nawet na zdominowanych przez Stany Zjednoczonych rynkach (m.in. Republika Korei oraz kraje Bliskiego Wschodu).
Cztery KC-767A trafiły do działań operacyjnych w latach 2011-12 – był to jeden z dwóch komercyjnych sukcesów Boeinga w segmencie maszyn tankowania powietrznego. Jak wskazują Włosi, bardzo szybko stały się fundamentem wielu operacji, w których uczestniczyły Sił Zbrojne Włoch. Wśród kluczowych elementów wymienia się utrzymywanie mostu powietrznego pomiędzy Włochami oraz rejonami stacjonowania wojsk tego kraju, a także współpraca międzynarodowa.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu