27 lipca ukraińskie media poinformowały o trwających przygotowaniach do rozpoczęcia prób fabrycznych zmodernizowanego samobieżnego przeciwpancernego zestawu rakietowego Szturm-SM. Modernizację starego sowieckiego zestawu 9P149 Szturm-S (wszedł do służby w 1979 r. i był uzbrojony w ppk 9M114; po rozpadzie ZSRS na terytorium Ukrainy pozostało ok. 400 pojazdów) przygotowała ukraińska firma UkrInMasz we współpracy z Kijowskim Państwowym Biurem Projektowym „Łucz” i Izjumskim Zakładem Produkcji Instrumentów.
Modernizacja pojazdu objęła przede wszystkim wymianę systemu uzbrojenia. Przestarzałe ppk Kokon zostały zastąpione przez ukraińskie RK-2P Barrier-B (powstałe na bazie ppk Barrier) o zasięgu 7,5 km, co oznacza przekroczenie wymagań Sił Zbrojnych Ukrainy, zgodnie z którymi nowy ppk miał umożliwiać zwalczanie celów na dystansie do 6 km. Nowy pocisk, poza większym zasięgiem, przewyższa poprzednika dzięki potężniejszej tandemowej głowicy bojowej, jego układ naprowadzania w laserowej wiązce prowadzącej jest też trudniejszy do zakłócenia. Nieco większe rozmiary pocisku w stosunku do starych 9M114 wymusiły przeprojektowanie magazynu amunicyjnego, mieszczącego 12 pocisków. Obserwację terenu i naprowadzanie pocisków umożliwia głowica optoelektroniczna OPSN-I, opracowana przez Izjumski Zakład Produkcji Instrumentów. Zapewnia ona obserwację w dzień i w nocy (z wykorzystaniem kamery termowizyjnej), pozwalając na wykrycie pojazdu nieprzyjaciela z 11 km (wg innych źródeł nawet 14,5 km) oraz na identyfikację pojazdu na dystansie ponad 6 km. Zintegrowany z głowicą podświetlacz laserowy umożliwia naprowadzanie ppk na dystansie do 7 km. Nowością jest możliwość automatycznego naprowadzania pocisku na wskazany przez celowniczego obiekt. Możliwe jest celowanie do pojazdów poruszających się w poprzek osi celowania z prędkością do 60 km/h lub wzdłuż tej osi z prędkością do 80 km/h. Głowica optoelektroniczna jest stabilizowana w obu płaszczyznach. Przyrząd ma 430 mm średnicy i wysokość 624 mm. W położeniu marszowym głowica może być zakryta przez pancerną osłonę, która jednak uniemożliwia prowadzenie obserwacji.
Podwozie ciągnika opancerzonego MT-LB pozostawiono bez większych zmian (poza wymuszonymi przez modernizację systemu uzbrojenia). Bezpieczeństwo wozu wzrosło jednak dzięki instalacji systemu ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera. Komfort załogi poprawiono dzięki zamontowaniu układu klimatyzacji. Ponadto załoga dysponuje cyfrowym systemem łączności i odbiornikiem systemu nawigacji satelitarnej.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Służby Prasowe Gabinetu Ministrów Ukrainy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
No proszę, wzięli i zrobili. A gdzie 5 lat na fazę analityczna koncepcyjną? A gdzie 3 odwołane przetargi???