31 października korporacja Northrop Grumman poinformowała o zakończeniu pierwszej fazy integracji wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet z optoelektronicznymi zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi Litening.
W ich ramach zrealizowano próby naziemne oraz wstępną fazę prób w locie podczas których wykonano liczne loty o szerokim zakresie dynamicznych manewrów, które symulowały scenariusze operacyjne. Cały proces trwał dwa lata i był wynikiem umowy zawartej pomiędzy Northrop Grumman oraz Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych na początku 2022 roku. Cały proces ma na celu zastąpienie dotychczas eksploatowanych zasobników obserwacyjno-celowniczych zintegrowanych z F/A-18E/F Super Hornet używanych przez amerykańskie lotnictwo morskie.
Jest to kolejny projekt związany ze zwiększeniem możliwości operacyjnych samolotów powyższego typu. Obecnie jest to podstawowy typ wielozadaniowych maszyn bojowych eksploatowanych przez US Navy. W najbliższych latach będą sukcesywnie uzupełniane przez ograniczoną liczbę Lockheed Martin F-35C Lightning II.
Dotychczas, tylko Northrop Grumman, dostarczył ponad 900 zasobników, które trafiły do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz klientów eksportowych – ich gotowość operacyjna sięga 95%. Urządzenia spędziły w powietrzu ponad 3 mln godzin, z czego wiele w czasie działań bojowych nad obszarami wielu zapalnych punktów świata. Zasobniki zostały zintegrowane m.in. z samolotami: AV-8B Harrier II, A-10 Thunderbolt II, B-52 Stratofortress, C-130 Hercules, F-15E Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet oraz bojowymi bezzałogowcami MQ-9 Reaper.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu