29 listopada Stanley Darbro, zastępca dyrektora RCCTO (Rapid Capabilities and Critical Technologies Office, pol. Biuro ds. Zdolności Manewrowych i Technologii Krytycznych) US Army, zapowiedział w wywiadzie dla mediów, że w styczniu 2022 r. rozpoczną się testy bojowego wozu piechoty M2A3 Bradley z napędem hybrydowym.
W styczniu ma zostać przeprowadzone pierwsze próbne uruchomienie silnika i całego układu napędowego. Docelowe testy będą realizowane na poligonach Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland i Yuma Proving Ground w Arizonie. W testach dla porównania będą używane zwykłe M2A3, aby US Army miała pewność, że żadne parametry pojazdu nie uległy pogorszeniu. W RCCTO trwają obecnie prace nad dwoma prototypami bwp M2A3 z napędem hybrydowym z elektrycznym układem przeniesienia napędu (drugi ma być gotowy w marcu 2022 r.). Są one realizowane we współpracy z BAE Systems. Zmiana całego układu napędowego ma pozwolić na poprawienie osiągów pojazdu (lub redukcję spadku osiągów w razie wzrostu masy w toku modernizacji) i zwiększyć dostępność energii elektrycznej, niezbędnej wobec wydłużającej się listy zainstalowanych na pojeździe urządzeń elektrycznych oraz elektronicznych. Ma też zostać zredukowane zużycie paliwa, co spowoduje nie tylko wzrost zasięgu pojazdu i redukcję kosztów jego utrzymania, lecz również wpłynie na zmniejszenie obciążenia systemu zaopatrzenia US Army. Sam napęd hybrydowy będzie miał także znaczenie czysto bojowe ‒ pojazd poruszający się w trybie czysto elektrycznym będzie znacznie cichszy, a więc trudniejszy do wykrycia.
Darbro ocenia, że powodzenie tego projektu jest kluczowe dla US Army. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, w oparciu o doświadczenia będzie można przeprowadzić remotoryzację części pojazdów już używanych przez US Army (nie tylko bwp M2), a także możliwe będzie wprowadzenie w przyszłości pojazdów wyłącznie z alternatywnym układem napędowym. Gra jest warta świeczki, bowiem US Army dysponuje ok. 225 000 pojazdów różnych klas, a zapewne na jej doświadczeniach skorzystałyby też pozostałe rodzaje Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Co ciekawe, głównym wyzwaniem technicznym ma być znalezienie miejsca dla baterii akumulatorów ‒ musi być ona rozmieszczona tak, aby w pojeździe wciąż znalazło się miejsce dla zbiornika paliwa płynnego, amunicji, żołnierzy itd. w sposób nie utrudniający prowadzenia walki czy codziennej eksploatacji pojazdu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Najważniejsze POJEDYNCZE, jeśli chodzi o polepszenie właściwości bojowych BWP Bradley M2, to jest zainstalowanie na nich ASOP'ów ELBIT'u / IMI "IRON FIST". I dotyczy to zarówno wersji M2A3, jak i wersji M2A4. Mam nadzieję, iż Jankesi poradzą sobie w końcu z zasilaniem elektrycznym w Bradley'ach, podobnie, jak poradzili oni sobie z tym samym wyzwaniem, odnośnie ASOP'ów w najnowszych wersjach Abrams'ach M1A2....