26 kwietnia w brytyjskich mediach opublikowano informacje o planach kolejnego już zwiększenia zamówienia na kołowe transportery opancerzone Boxer MIV i pojazdy na nich bazujące. Docelowo British Army będzie największym użytkownikiem wozów tego typu.
Wielka Brytania dotychczas zamówiła 623 kołowe transportery opancerzone Boxer MIV, będące lokalną, docelowo produkowaną na Wyspach Brytyjskich przez spółkę Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL), wersją niemiecko-holenderskiego GTK Boxer. Tymczasem dyrektor generalny ds. finansów w brytyjskim resorcie obrony marszałek lotnictwa Richard Knighton miał powiedzieć, że British Army otrzyma łącznie co najmniej 750 Boxerów MIV, co oznacza konieczność zamówienia co najmniej 127 kolejnych pojazdów. Planowane jest również przyspieszenie realizacji już zawartych umów, o ile okaże się to wykonalne. Jednocześnie pojawiło się potwierdzenie prac Brytyjczyków nad przyjęciem ewentualnych kolejnych wariantów Boxera. Według Knightona, trwają badania Boxera z „wieżą Kongsberg” ‒ niemal na pewno chodzi o wieżę Protector RT60. Wersja ta powstała wprawdzie na zlecenie nieujawnionego potencjalnego odbiorcy z Bliskiego Wschodu, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by i Wielka Brytania zakupiła te pojazdy. Równocześnie pojawienie się takiej wersji może powodować, że docelowo Boxery zastąpią nie tylko bojowe wozy piechoty Warrior, z których modernizacji zrezygnowano, ale nie można również wykluczyć rezygnacji z trapionego problemami programu Ajax na rzecz kolejnych Boxerów. Zresztą jeszcze przed zawarciem umowy na pierwsze 523 egzemplarze, w Wielkiej Brytanii spekulowano, że docelowe zamówienie na te pojazdy może sięgnąć nawet 1500 egzemplarzy. Ponadto brytyjskie władze potwierdziły, że 155 mm armatohaubica samobieżna Boxer RCH (kołowy transporter opancerzony Boxer uzbrojony w zdalnie sterowaną wieżę Artillery Gun Module) rozważana jest jako następca 155 mm haubicoarmat samobieżnych AS-90.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wielka ta wieża. Wielu ekspertów zarzucało moździerzowi Rak, że ma wysoko umieszczony punkt ciężkości co czyni go niestabilnym w jeździe. Mam wrażenie, że prezentowana ahs na podwoziu Boxera ma cięższą wieże niż podwozie.